A C T E A L
E O R G A N E L O R D E S P E C I A L I T A T E
A L E A D M
I N I S T R A Ț I E I P U B L I C E C E N T R A L E
MINISTERUL EDUCAȚIEI
O R D I N
privind
aprobarea Metodologiei-cadru de înscriere a copiilor în unități de învățământ
preuniversitar
cu
personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în
servicii de educație
timpurie
complementare și a Calendarului înscrierii copiilor antepreșcolari și
preșcolari în anul
școlar
2024—2025 în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu
grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație
timpurie complementare
Având în vedere:
— prevederile
art. 30 alin. (1) și (3) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023,
cu modificările și completările
ulterioare;
— prevederile
art. 8, 10, 15 și 16 din Metodologia de organizare și funcționare a creșelor și
a altor unități de educație
timpurie
antepreșcolară, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 566/2022;
— prevederile
art. 89 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de
învățământ preuniversitar, aprobat
prin Ordinul
ministrului educației nr. 4.183/2022, cu modificările și completările
ulterioare;
— prevederile
Ordinului ministrului educației nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri
tranzitorii aplicabile la nivelul
sistemului
național de învățământ preuniversitar și superior, cu modificările ulterioare;
— Referatul de
aprobare nr. 199DGIP din 5.02.2024 al proiectului de ordin privind aprobarea
Metodologiei-cadru de
înscriere a copiilor în unități de
învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar
și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare și a
Calendarului înscrierii copiilor antepreșcolari și preșcolari în anul școlar
2024—2025 în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu
grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație
timpurie complementare, în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului
Educației, cu modificările și completările ulterioare,
ministrul educației emite prezentul
ordin.
Art. 1. — Se aprobă Metodologia-cadru de înscriere a
copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu
grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație
timpurie complementare, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. — Se aprobă Calendarul înscrierii copiilor
antepreșcolari și preșcolari în anul școlar 2024—2025 în unități de învățământ
preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau
antepreșcolar și în servicii de educație timpurie complementare, prevăzut în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. — Direcția generală
învățământ preuniversitar, Direcția generală management resurse umane și rețea
școlară, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, Direcția
generală informatizare, inspectoratele școlare județene/al municipiului
București și unitățile de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Ministrul educației, Ligia Deca București,
15 martie 2024. Nr. 4.018. ANEXA Nr. 1 M E T O D
O L O G I E - C A D R U de înscriere a copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu
personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în
servicii de educație timpurie complementare |
Art. 4. — Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1. — Prezenta
metodologie-cadru reglementează procesul de înscriere a copiilor în unitățile
de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel
preșcolar și/sau antepreșcolar și în serviciile de educație timpurie
complementare, ca structuri ale acestora.
Art. 2. — În sensul prezentei metodologii-cadru, următorii
termeni se definesc astfel:
a) prin
unitate de învățământ se înțelege
unitatea de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu grupe de
nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, inclusiv creșele cu personalitate
juridică pentru care autoritatea publică locală are statut de persoană juridică
fondatoare;
b) prin
domiciliu se înțelege inclusiv
reședința;
c) prin
reînscriere se înțelege operațiunea
prin care sunt confirmați ca beneficiari primari ai educației copiii care au
frecventat o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar
și/sau antepreșcolar în anul școlar curent și pentru care se solicită
menținerea în aceeași unitate și în anul școlar următor;
d) prin
înscriere se înțelege operațiunea
prin care sunt înregistrați și admiși într-o unitate de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, ca beneficiari
primari ai educației, copiii care urmează să frecventeze o unitate de
învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar în
anul școlar următor, în baza unor criterii generale și specifice;
e) prin
serviciu de educație timpurie
complementar se înțelege o structură a unității de învățământ
preuniversitar cu nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, înființată în
localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, respectiv:
(i)
în localitățile izolate/dezavantajate în care
creșa saugrădinița nu se află în apropierea domiciliului copiilor;
(ii)
în localitățile în care numărul populației
școlare, inclusiv al copiilor sub 6 ani, este scăzut și nu funcționează o
unitate de învățământ de nivel preșcolar/antepreșcolar cu personalitate
juridică;
(iii)
în localitățile în care se înregistrează, din
cauza aglomerării creșelor și a grădinițelor, un număr semnificativ de cel
puțin 20 de cereri de înscriere nesoluționate și în care serviciul standard poate
oferi, suplimentar, servicii de educație timpurie complementare.
Art. 3. — (1) Reînscrierea și,
respectiv, înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari se realizează
anual, conform calendarului înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare, aprobat prin ordin al ministrului
educației, în limita planului de școlarizare aprobat.
(2) Pentru
solicitarea reînscrierii și, după caz, a înscrierii,menționate la alin. (1),
părintele/reprezentantul legal al copilului completează o cerere scrisă
adresată conducerii unității de învățământ respective. În cazul înscrierii,
părintele/ reprezentantul legal al copilului atașează și documentele
doveditoare, care sunt analizate și validate de către comisia de înscriere de
la nivelul unității.
(3) În
limita numărului de locuri din planul de școlarizare și înbaza principiului
continuității în cadrul aceleiași unități, copiii din grupa mare — nivel
antepreșcolar din cadrul unităților de învățământ pot fi reînscriși, la cererea
părinților/reprezentanților legali, în grupa mică — nivel preșcolar din
unitatea respectivă.
(4) În
cazul unui număr mai mare de copii de 3 ani decâtnumărul locurilor alocate prin
planul de școlarizare pentru grupa mică de nivel preșcolar, cererile
părinților/reprezentanților legali care solicită reînscrierea la unitatea de
învățământ pe care aceștia au frecventat-o și în anul școlar anterior se
procesează în ordinea descrescătoare a vârstei.
(5) După
aplicarea prevederilor alin. (4), în limita capacitățiide școlarizare a
unității de învățământ, inspectoratele școlare, la solicitarea conducerii
unității de învățământ, pot aproba suplimentarea numărului de locuri/grupe mici
de nivel preșcolar pentru reînscrierea copiilor de 3 ani.
(6) Părinții/Reprezentanții
legali ai copiilor care împlinesc3 ani la începutul anului școlar și care nu
sunt reînscriși în grupa mică — nivel preșcolar în unitățile de învățământ pot
depune dosarul de înscriere la o altă unitate de învățământ.
(7) Pentru
copiii care îndeplinesc criteriile pentru înscriereaîn învățământul primar și
care, fie din cauza unui aviz nefavorabil al Centrului județean de resurse și
asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență
Educațională (CJRAE/CMBRAE), fie din
cauza neadaptării la regimul școlar al clasei pregătitoare, nu se înscriu în
învățământul primar sau se retrag, se asigură continuitatea/reînscrierea în
unitatea de învățământ pe care au frecventat-o anterior.
(8) Copiii
din grupa mare — nivel antepreșcolar din cadrulunităților de învățământ, care
nu sunt reînscriși conform prevederilor alin. (3) sau care nu se pot reînscrie
din cauza numărului insuficient de locuri aprobate pentru această grupă de
vârstă, se pot înscrie în grupa mică — nivel preșcolar, la o altă unitate de
învățământ.
Art. 4. — (1)
Reînscrierea/Înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de
învățământ de stat și înscrierea copiilor în serviciile de educație timpurie
complementare se realizează de către comisiile de reînscriere/înscriere și
distribuire din cadrul acestora, constituite conform prevederilor prezentei
metodologii-cadru.
(2) Reînscrierea/Înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de învățământ particular și
în serviciile de educație timpurie complementare sunt în responsabilitatea
persoanei juridice fondatoare, în baza autonomiei organizatorice și
economico-financiare.
Art. 5. — Inspectoratele școlare
soluționează toate situațiile privind înscrierea copiilor preșcolari de 4 și 5
ani împliniți la data de 1 septembrie, în unități de învățământ și în
serviciile de educație timpurie complementare, în interesul superior al
copilului, cu respectarea planurilor de școlarizare aprobate.
Art. 6. — (1) Numărul de locuri
care se acordă, prin cifra de școlarizare, asigură, cu prioritate,
înscrierea/reînscrierea tuturor copiilor de 4 ani în grupa mijlocie și a
copiilor de 5 ani în grupa mare din învățământul preșcolar.
(2) La
propunerea conducerii unităților de învățământ,inspectoratele școlare alocă, în
planul de școlarizare, numărul de grupe pentru nivelul preșcolar și/sau
antepreșcolar, în funcție de capacitatea de cuprindere a unității de
învățământ, determinată de numărul sălilor de grupă în care poate fi organizat,
în mod corespunzător, procesul educațional pe grupe de vârstă și numărul de
copii care au dreptul să depună cerere de reînscriere și/sau numărul copiilor
aflați în evidența autorităților administrației publice locale.
(3) La
alocarea numărului de grupe pentru nivelul preșcolarși/sau antepreșcolar se
ține cont de numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a putea începe
creșa sau grădinița, precum și de prevederile art. 23 alin. (1) lit. a) și b)
și ale art. 30 alin. (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023,
cu modificările și completările ulterioare, cu privire la efectivul maxim de
copii la grupă.
Art. 7. — (1) Pentru optimizarea
procesului de reînscriere/înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în
unități de învățământ, precum și pentru asigurarea cuprinderii în grupa
mijlocie și în grupa mare a tuturor copiilor, inspectoratele școlare fac o
analiză cu privire la capacitatea acestor unități de învățământ, numărul
copiilor antepreșcolari și preșcolari care sunt înscriși în unitățile de
învățământ în anul școlar curent și numărul copiilor cu vârsta corespunzătoare
nivelului de învățământ antepreșcolar și preșcolar, până la data începerii
înscrierilor.
(2) Analiza
menționată la alin. (1) se înaintează, spreinformare, autorităților
administrației publice locale.
(3) În
cazul unităților de învățământ care au un număr marede solicitări de înscriere
a copiilor antepreșcolari și preșcolari, inspectoratele școlare, în colaborare
cu autoritățile administrației publice locale, pot decide școlarizarea unor
formațiuni de studiu în spații adecvate și disponibile din alte unități de
învățământ.
Art. 8. — (1) Planul de
școlarizare, care cuprinde numărul de locuri și numărul de grupe alocate pentru
nivelul preșcolar și/sau antepreșcolar, este afișat la fiecare unitate de
învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului
școlar, conform Calendarului înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare.
(2) Inspectoratele
școlare și unitățile de învățământ auobligația de a asigura permanent
informarea și consilierea părinților/reprezentanților legali referitor la
prevederile legii și ale prezentei metodologii-cadru în ceea ce privește
înscrierea copiilor în unități de învățământ și în servicii de educație
timpurie complementare, ca structuri ale acestora.
(3) În
procesul de reînscriere/înscriere, membrii comisiei dereînscriere/înscriere și
distribuire de la nivelul unității de învățământ răspund solicitărilor
părinților/reprezentanților legali.
(4) Inspectoratele
școlare și unitățile de învățământ, cusprijinul organizațiilor
nonguvernamentale și al administrației locale, desfășoară campanii de
mediatizare a procesului de înscriere în creșe, grădinițe și în servicii
complementare de educație timpurie a copiilor care provin din medii
defavorizate și ai căror părinți/reprezentanți legali au acces redus la
informații.
Art. 9. — Unitățile de învățământ, de stat sau particulare,
nu pot refuza înscrierea copiilor pe criterii discriminatorii bazate pe: rasă,
naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex,
orientare sexuală, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV,
apartenență la o categorie defavorizată.
CAPITOLUL II
Alegerea unității de învățământ la care va fi
înscris copilul
Art. 10. — (1)
Părinții/Reprezentanții legali ai copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 luni și 3
ani pot solicita înscrierea copiilor lor în unități de învățământ depunând, pe
locurile libere rămase după operațiunea de reînscrieri, o cerere-tip de
înscriere la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune, însoțită de
documentele justificative.
(2) Părinții/Reprezentanții
legali ai copiilor cu vârsta cuprinsăîntre 3 și 6 ani pot solicita înscrierea
copiilor lor în unități de învățământ depunând, pe locurile libere rămase după
operațiunea de reînscrieri, o cerere-tip de înscriere la unitatea de învățământ
aleasă ca primă opțiune, însoțită de documentele justificative.
(3) În
sensul prezentei metodologii-cadru, numărul locurilorlibere este stabilit ca
diferență între numărul de locuri alocate pentru nivelul preșcolar și/sau
antepreșcolar, pe grupe de vârstă, prin planul de școlarizare și numărul de
copii care au ocupat locuri în etapa de reînscrieri.
(4) În
conformitate cu art. 13 alin. (1) și (2) și art. 35 dinMetodologia de
organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie complementare și
modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind
organizarea și funcționarea Ministerului Educației, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.604/2022, începând cu anul școlar 2023—2024, au loc înscrieri
în cadrul serviciilor de educație timpurie complementare.
(5) În
situații deosebite cum ar fi, dar fără a se limita laacestea: reîntoarcerea
familiei din străinătate, lipsa locurilor în creșe și grădinițe în situația
reluării/începerii serviciului de către părinte, situații medicale, care pot
împiedica înscrierea copilului în cadrul serviciului de educație timpurie
complementar, în perioada stabilită prin calendarul înscrierii aprobat anual de
Ministerul Educației, copiii antepreșcolari și preșcolari pot fi înscriși în
serviciile de educație timpurie complementare și în timpul anului școlar.
Art. 11. — (1) În situația în
care într-o unitate de învățământ numărul cererilor-tip de înscriere primite de
la părinții/reprezentanții legali ai copiilor este mai mare decât numărul de
locuri libere definit conform art. 10 alin. (3), comisia de înscriere și
distribuire din unitatea de învățământ selectează copiii în ordinea
descrescătoare a vârstei și aplică criterii de departajare generale și
specifice, stabilite în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii-cadru, în vederea stabilirii celor care vor fi admiși.
(2) Criteriile generale de
departajare care se aplică în situația prevăzută la alin. (1) pentru nivelul
antepreșcolar, inclusiv pentru unitățile de învățământ pentru care autoritatea
publică locală are statutul de fondator și care au optat pentru derularea
înscrierii prin utilizarea aplicației informatice pentru înscriere, sunt
următoarele:
a) copilul
are vârsta de 2 ani împliniți până la sfârșitul anului
calendaristic în
curs;
b) domiciliul
copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/alreprezentantului legal este
situat în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal
depune cererea de înscriere;
c) ambii
părinți ai copilului/părintele unic/reprezentantul legalai/al copilului
lucrează/părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în momentul
validării cererii/în termen de 30 de zile de la începutul anului școlar, sau
părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și
îngrijirea copilului; situațiile în care părintele/reprezentantul legal face
dovada existenței unei activități de tip PFA/S.R.L. se asimilează cu cea a
părinților/reprezentanților legali care lucrează;
d) cel
puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului
urmează o formă
de învățământ la zi;
e) existența
unui document care dovedește că beneficiazăde tutelă sau de o măsură de
protecție specială stabilită în condițiile Legii nr. 272/2004 privind protecția
și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și
completările ulterioare;
f)
existența unui document care dovedește că este
în grijaunui singur părinte (familie monoparentală)/existența unui document
care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai
mulți copii (familie numeroasă);
g) cel
puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul
legal al
copilului se încadrează în una dintre situațiile:
(i) pensionat în conformitate cu prevederile
legale;
(ii)
cu certificat de handicap;
(iii)
șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu
documentedoveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de
Muncă;
h) părintele/reprezentantul legal
al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul
clasei a IV-a a învățământului primar) și/sau un alt copil înmatriculat în
unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face
înscrierea.
(3) Criteriile generale de
departajare care se aplică în situația prevăzută la alin. (1) pentru nivelul
preșcolar sunt următoarele:
a) copilul are
vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la data de
1 septembrie;
b) domiciliul
copilului/reședința/locul de muncă al unuia dintrepărinți/al reprezentantului
legal este situat în apropierea unității de învățământ unde
părintele/reprezentantul legal depune cererea-tip de înscriere;
c) cel
puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului
urmează o formă
de învățământ la zi;
d) existența
unui document care dovedește că beneficiazăde tutelă sau de o măsură de
protecție specială stabilită în condițiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu
modificările și completările ulterioare;
e) existența
unui document care dovedește că este în grijaunui singur părinte (familie
monoparentală)/existența unui document care dovedește că
părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie
numeroasă);
f)
ambii părinți/părintele unic/reprezentantul
legal ai/alcopilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una
dintre situațiile:
(i) pensionat în conformitate cu prevederile
legale;
(ii)
cu certificat de handicap;
(iii)
șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu
documentedoveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de
Muncă;
g) existența
unui certificat medical de încadrare în grad dehandicap a copilului și/sau a
certificatului de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE;
h) existența
unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculateîn unitatea de învățământ
respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.
(4) Unitățile
de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sauantepreșcolar cu program
prelungit se adresează cu prioritate părinților care lucrează și, în acest
sens, ambii părinți vor depune la dosarul de înscriere adeverințe de angajat.
(5) Criteriile
generale de departajare care se aplică în situațiaprevăzută la alin. (1) pentru
nivelul antepreșcolar și preșcolar din cadrul serviciilor de educație timpurie
complementare (grădiniță comunitară, ludotecă/grup de joacă) sunt următoarele:
a) domiciliul
copilului/reședința/locul de muncă al unuia dintrepărinți/al reprezentantului
legal este situat în apropierea unității de învățământ unde
părintele/reprezentantul legal depune cererea de înscriere;
b) părintele/reprezentantul
legal al copilului are un alt copilminor aflat în întreținere (până la nivelul
clasei a IV-a a învățământului primar) și nu și-a putut înscrie copilul în
vârstă de 3—6 ani la nicio unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de
nivel preșcolar din apropierea domiciliului — pentru serviciul tip grădiniță
comunitară;
c) existența
unei dovezi privind solicitarea înscrierii copiluluiîntr-o unitate de
învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a
respingerii înscrierii acestuia ca urmare a lipsei de locuri — atât pentru
serviciul tip grădiniță comunitară, cât și pentru serviciul tip ludotecă/grup
de joacă;
d) copilul
are vârsta de până la 1 an sau vârsta cuprinsă între3 și 4 ani și
părinții/reprezentantul legali nu au/nu a făcut demersuri pentru înscrierea
acestuia într-o unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel
preșcolar și/sau antepreșcolar — pentru serviciul tip ludotecă/grup de joacă.
(6) În
cazul în care numărul cererilor de înscriere este maimare decât numărul de
locuri libere, repartizarea copiilor în învățământul antepreșcolar/preșcolar se
face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare
cumulate de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care
îndeplinesc cele mai multe dintre criteriile menționate la alin. (2) sau (3)
și, apoi, în ordine, copiii care îndeplinesc patru, trei dintre criterii, două
sau doar unul dintre criteriile menționate la alin. (2)/alin. (3).
(7) În
caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii careîndeplinesc același
număr de criterii generale de departajare se va lua în considerare ordinea
criteriilor menționate la alin. (2)/ alin. (3).
(8) Criteriile
specifice de departajare sunt elaborate defiecare unitate de învățământ și se
aplică în situația prevăzută la alin. (1), după aplicarea criteriilor generale
menționate la alin. (2)/ alin. (3). Pentru criteriile specifice stabilite,
unitatea de învățământ indică documentele doveditoare pe care
părintele/reprezentantul legal trebuie să le depună în momentul
completării/validării cererii-tip de înscriere.
(9) Criteriile
specifice de departajare stabilite de unitatea deînvățământ, inclusiv cele
pentru serviciile de educație timpurie complementare înființate ca structuri
ale acesteia, trebuie să țină cont de faptul că toți copiii menționați la art.
10 alin. (1) și (2) au drepturi egale de acces la educație, indiferent de
condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate, confesiune, și nu
pot include existența unor liste de preînscrieri, organizate în afara
calendarului înscrierii, sau orice alte proceduri care nu respectă spiritul și
litera prezentei metodologii-cadru.
(10) În
cazul în care la o unitate de învățământ, pe ultimulloc liber, este
înmatriculat un copil care are un frate geamăn/o soră geamănă, este
admis/admisă și fratele sau sora acestuia, la aceeași unitate de învățământ,
peste numărul de locuri alocat, conform prevederilor art. 23 alin. (6) din
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și
completările ulterioare.
(11) În
cazul în care unitatea de învățământ preuniversitarare și un serviciu de
educație timpurie complementar, părinții/reprezentantul legal ai/al copilului
care nu a ocupat un loc la înscriere în unitatea de învățământ sau care nu
au/nu a făcut demersuri pentru înscrierea acestuia într-o unitate de învățământ
pot/poate să opteze pentru un loc în cadrul serviciului de educație timpurie
complementar, conform calendarului înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare, aprobat de Ministerul Educației.
Art. 12. — (1) Criteriile
specifice de departajare menționate la art. 11 alin. (8) sunt elaborate în urma
consultării cadrelor didactice și a partenerilor sociali — sindicate, consiliul
reprezentativ al părinților/asociația de părinți și sunt aprobate de consiliul
de administrație al unității de învățământ, după verificarea existenței unor circumstanțe
discriminatorii de către consilierul juridic al inspectoratului școlar și,
respectiv, al primăriei, în cazul unităților de învățământ antepreșcolar pentru
care aceasta are rolul de persoană juridică fondatoare și care au solicitat
includerea ofertei de școlarizare în aplicația informatică utilizată pentru
înscriere.
(2) Criteriile specifice de departajare se fac publice la
data menționată în calendarul înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare, prin afișare la sediul unității de
învățământ. După această dată, modificarea ori adăugarea altor criterii
specifice de departajare este interzisă.
CAPITOLUL III
Informarea
publicului privind procedura de înscriere a copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe
de nivel preșcolar
și/sau antepreșcolar și în cadrul
serviciilor de educație
timpurie complementare
Art. 13. — (1) Comisia de
înscriere județeană/a municipiului București asigură:
a) instituirea
și funcționarea unei linii Telverde, care vafuncționa pe toată perioada de
înscriere, prevăzută în calendarul înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare, la care părinții și alte persoane
interesate/reprezentantul legal pot/poate obține, gratuit, informații
referitoare la înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de
învățământ;
b) afișarea
tuturor informațiilor referitoare la înscrierea copiilorantepreșcolari și
preșcolari în unități de învățământ, inclusiv planul de școlarizare, la fiecare
unitate de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar din
județ/municipiul București, precum și pe site-ul inspectoratului școlar.
(2) Inspectoratele școlare
postează pe site-ul instituției, pe prima pagină, la rubrica „Înscrierea în
unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de
nivel preșcolar și/sau antepreșcolar pentru anul...”, următoarele date:
a) informații
cu privire la denumirea și adresa unităților deînvățământ, numărul de grupe și
numărul de locuri alocate pentru fiecare unitate și pentru fiecare nivel în
parte: antepreșcolar și preșcolar, adresa site-ului unităților de învățământ
(pentru unitățile care au site);
b) informații
cu privire la unitățile de învățământpreuniversitar cu grupe de nivel preșcolar
și/sau antepreșcolar care au ca structură servicii de educație timpurie
complementare tip grădiniță comunitară și ludotecă/grup de joacă;
c) informații
cu privire la linia Telverde, instituită la nivelulinspectoratului școlar:
numărul de telefon Telverde, data de la care acesta este funcțional, programul
de funcționare, alte informații utile;
d) prezenta
metodologie-cadru și calendarul înscrieriiprevăzut în anexa nr. 2 la Ordinul
ministrului educației nr. 4.018/2024;
e) modalitatea
de stabilire a numărului de locuri libere;
f)
criteriile de departajare generale și specifice
care suntutilizate în cazul în care numărul de opțiuni pentru respectiva unitate
de învățământ este mai mare decât numărul de locuri libere;
g) locurile
rămase libere înainte de fiecare etapă de înscriere.
(3) Comisia
de înscriere județeană/a municipiului Bucureșticoordonează organizarea
evenimentelor de tipul „Ziua porților deschise” pentru părinții/reprezentanții
legali ai antepreșcolarilor și preșcolarilor care urmează să fie înscriși în
anul următor în unități de învățământ și în servicii de educație timpurie
complementare și ia toate măsurile pentru comunicarea, prin mijloacele de
comunicare în masă, a informațiilor legate de înscriere, inclusiv posibilitatea
de informare la linia Telverde și numărul acesteia.
(4) Toate
unitățile de învățământ în care urmează să sedesfășoare activități cu copiii
antepreșcolari și preșcolari în următorul an școlar au obligația de a oferi
informații referitoare la procedura de înscriere a copiilor antepreșcolari și
preșcolari în unități de învățământ și, eventual, în servicii de educație
timpurie complementare și de a organiza acțiuni de promovare a ofertei unității
de învățământ pe site sau prin afișare la avizier.
(5) Fiecare
unitate de învățământ încarcă pe site-ul propriu,dacă există, pe lângă
denumirea și adresa unității de învățământ, numărul de grupe alocate, pentru
fiecare nivel în parte (antepreșcolar și/sau preșcolar), modalitatea de
stabilire a numărului de locuri libere, criteriile de departajare generale și
specifice care sunt utilizate în cazul în care numărul de opțiuni pentru
respectiva unitate de învățământ este mai mare decât numărul de locuri libere,
precum și alte informații care să permită părinților/reprezentanților legali să
cunoască activitatea specifică unității, cum ar fi: posibilitatea organizării
procesului de învățământ în cadrul unei alte unități de învățământ sau în
cadrul unei unități de învățământ aflate în consorțiu cu unitatea de învățământ
cu personalitate juridică, fotografii ale spațiului în care se desfășoară
activitățile cu copiii antepreșcolari și/sau preșcolari etc. Pentru asigurarea
protecției datelor personale, în fotografiile care sunt postate pe site trebuie
protejată identitatea persoanelor respective.
(6) În
situația în care unitățile de învățământ nu au sitepropriu, informațiile
menționate la alin. (5) vor fi încărcate pe site-ul inspectoratului școlar.
CAPITOLUL IV
Procedura de
reînscriere și înscriere a copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu
grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar
Art. 14. — (1) Prima operațiune a
procesului de înscriere este reînscrierea copiilor care frecventează unitatea
de învățământ în anul școlar curent și care, în baza unei cereri de reînscriere
completate de părinte/reprezentantul legal, urmează să beneficieze de
continuitate și să frecventeze respectiva unitate de învățământ și în anul
școlar pentru care se realizează reînscrierea.
(2) Condițiile preliminare pentru
realizarea reînscrierilor sunt următoarele:
a) copiii
ale căror cereri de reînscriere urmează a fi introdusetrebuie să fie
înregistrați și asociați la formațiunile de studiu din anul școlar anterior în
platforma Sistemului informatic integrat al învățământului din România (SIIIR);
b) planul
de școlarizare pentru nivelul preșcolar și pentrunivelul antepreșcolar aferent
anului școlar pentru care se face reînscrierea trebuie să existe în platforma
SIIIR și să fie aprobat de inspectoratul școlar.
(3) Un copil nu poate fi
reînscris la un tip de formațiune de studiu inferior celui la care este asociat
conform vârstei pe care acesta o împlinește la data începerii anului școlar
decât în cazul unei recomandări primite din partea CJRAE/CMBRAE sau în cazurile
prevăzute la art. 3 alin. (7).
Art. 15. — (1) După finalizarea
operațiunii de reînscriere, unitățile de învățământ afișează locurile libere
pentru realizarea înscrierilor.
(2) Condițiile preliminare pentru
realizarea înscrierilor sunt următoarele:
a) etapa
de reînscriere este finalizată la nivel național;
b) planul
de școlarizare pentru nivelul preșcolar și, respectiv,pentru nivelul
antepreșcolar aferent anului școlar pentru care se face reînscrierea trebuie să
existe în platforma SIIIR și să fie aprobat de inspectoratul școlar județean/al
municipiului
București;
c) pentru
admiterea cererilor introduse există locuridisponibile la unitatea de
învățământ unde se dorește realizarea înscrierii copilului.
Art. 16. — (1) Înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii
de educație timpurie complementare se face prin depunerea unei cereri-tip de
înscriere, însoțită de documente justificative.
(2) Cererea-tip
de înscriere se poate transmite prin e-mail,prin poștă, cu confirmare de primire,
sau se poate depune la sediul unității de învățământ la care
părintele/reprezentantul legal dorește înscrierea copilului, în perioada
prevăzută de calendarul înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare. În cazul înscrierii într-o unitate de
învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar,
părintele/reprezentantul legal are posibilitatea înregistrării a trei opțiuni
în cererea-tip de înscriere.
(3) În
situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă, părinteleva transmite
unității de învățământ o declarație pe propria răspundere cu privire la
veridicitatea informațiilor completate în cerere.
(4) Validarea
cererii-tip de înscriere este obligatorie și se facela unitatea de învățământ
la care părintele/reprezentantul legal solicită înscrierea și constă în
compararea datelor introduse în aplicația informatică cu documentele
transmise/depuse de către acesta.
(5) În
situația depunerii cererii-tip de înscriere și adocumentelor justificative
direct la unitatea de învățământ, verificarea și validarea datelor introduse se
fac în prezența părintelui/reprezentantului legal și a cel puțin unui membru
din comisia de înscriere și distribuire, conform programării realizate de către
unitatea de învățământ. Pentru cererile-tip de înscriere transmise prin e-mail
sau prin poștă, cu confirmare de primire, validarea cererii-tip se va face la
unitatea de învățământ la care părintele/reprezentantul legal a transmis cererea.
(6) Dosarul
de înscriere a copilului într-o unitate deînvățământ, precum și în serviciul de
educație timpurie complementar cuprinde următoarele documente:
a) copie
de pe certificatul de naștere al copilului;
b) copie
de pe actele de identitate ale părinților/
reprezentantului
legal;
c) adeverință
de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință
privind perioada concediului de creștere și îngrijire a copilului, pentru tipul
de program prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul
antepreșcolar;
d) alte
documente doveditoare care fac obiectul criteriilorgenerale sau specifice de
înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere.
(7) La dosarul de înscriere se
adaugă, la începutul anului școlar, următoarele documente:
a) adeverință
de la medicul de familie în care se menționeazăcă respectivul copil este
sănătos clinic; adeverința este necesară în prima zi de prezentare a copilului
în unitatea de învățământ;
b) avizul
epidemiologic/dovada de vaccinare întocmit(ă)conform prevederilor elaborate de
Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate,
eliberat(ă) de medicul de familie al copilului înainte de a începe frecventarea
unității.
(8) În
perioada prevăzută de calendarul înscrierii copiilor înunități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare, conducerea unității de învățământ asigură
prezența unui număr suficient de persoane din comisia de înscriere și
distribuire și stabilește programul de lucru al comisiei în schimburi, atât în
program de dimineață, cât și de după-amiază, în intervalul orar 8.00—18.00
(luni—joi), respectiv 8.00—16.00 (vineri), pentru a sprijini participarea
părinților la procedurile de completare/validare a cererilor-tip de înscriere.
(9) Conducerea
unității de învățământ și inspectoratul școlarse asigură că programul de
completare/validare a cererilor-tip de înscriere a copiilor antepreșcolari și
preșcolari în unitățile de învățământ este adaptat solicitărilor
părinților/reprezentanților legali, permite procesarea tuturor solicitărilor și
asigură fluența procedurilor, evitând aglomerația.
(10) În
vederea asigurării fluenței procedurilor și a evităriiaglomerației, unitățile
de învățământ asigură inclusiv posibilitatea de programare telefonică a
părinților/reprezentanților legali pentru completarea și/sau validarea
cererilor-tip de înscriere. Numărul de telefon la care părinții/reprezentanții
legali pot apela este afișat la avizierul unității de învățământ, pe site-ul
acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar. Un membru al
comisiei de reînscriere/înscriere și distribuire va realiza programarea
telefonică pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere.
(11) Unitățile
de învățământ informează părinții/reprezentanțiilegali că ordinea în care se
programează pentru validarea cererilor-tip de înscriere sau în care se prezintă
pentru validarea acestora nu presupune crearea unei liste de preînscriere
și/sau acordarea unei priorități la înscriere. Informația este afișată la
avizierul și pe site-ul unității de învățământ, dacă acesta există, și este
comunicată direct părinților la momentul programării telefonice sau al
prezentării pentru completarea/validarea cererii-tip de înscriere.
Art. 17. — (1) În situația în
care cererea-tip de înscriere se completează la sediul unității de învățământ
la care se dorește înscrierea copilului, completarea datelor în aplicația
informatică se face în prezența părintelui/reprezentantului legal, de către un
membru al comisiei de înscriere și distribuire din unitatea de învățământ,
desemnat de director. În acest caz, imediat după completarea cererii-tip de
înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisia de înscriere și
distribuire din fiecare unitate de învățământ asigură imprimarea unui număr de
cereri-tip de înscriere, care să fie completate de mână de către părinți.
(2) Părintele/Reprezentantul
legal prezintă, în momentulcompletării cererii-tip de înscriere la unitatea de
învățământ sau, după caz, în momentul validării acesteia, actul de identitate
propriu și certificatul de naștere al copilului, în original, precum și copii
ale acestora, pentru a fi certificate conform cu originalul de către membrul
desemnat din cadrul comisiei de înscriere și distribuire de la nivelul unității
de învățământ.
(3) Părinții
divorțați depun la înscriere dovada modului în carese exercită autoritatea
părintească și la care dintre ei a fost stabilită locuința minorului. Această
dovadă este solicitată și în cazul înscrierii copilului în cadrul serviciului
de educație timpurie complementar. Dacă există custodie comună, celălalt
părinte trebuie să completeze o declarație cu privire la acordul privind
înscrierea la unitatea respectivă.
Art. 18. — (1) Inspectoratele
școlare și unitățile de învățământ informează părinții prin afișare la avizier
și postare pe site-urile instituțiilor, după caz, cu privire la faptul că
Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR —
https://www.siiir.edu.ro/siiir/) nu permite înscrierea la mai multe unități de
învățământ.
(2) În
cazul în care SIIIR semnalează că pentru copilulrespectiv a mai fost depusă o
cerere de înscriere la altă unitate de învățământ, înscrisă în baza de date,
întrucât a fost validată, dosarul de înscriere nu este acceptat și rămâne
valabilă opțiunea deja asumată pentru acea unitate de învățământ.
(3) Pentru
validarea cererii-tip de înscriere, în situația în carepărintele/reprezentantul
legal depune direct documentele la unitatea de învățământ, un membru al
comisiei de înscriere din unitatea de învățământ tipărește fișa completată, în
prezența părintelui.
(4) Validarea
cererii-tip tipărite poate fi realizată doar prinsemnătură la sediul unității
de învățământ.
(5) În
situația în care comisia de înscriere și distribuire dinunitatea de învățământ
identifică erori sau neclarități în completarea cererii-tip sau în documentele
depuse/transmise, părinții vor fi contactați de către comisie, în vederea
remedierii acestora, iar procesul de validare se reia, cu încadrarea în
termenele prevăzute de calendarul înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare.
Art. 19. — (1) După încheierea
perioadei de completare și validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ se face în trei
etape succesive, după cum urmează:
a) prima etapă, în care se
colectează și se procesează cererile-tip de înscriere și documentele
depuse/transmise de părinți/reprezentanții legali, folosind SIIIR și având la
bază deciziile consiliilor de administrație ale unităților de învățământ, luate
în urma aplicării criteriilor de departajare; în această etapă se derulează
trei faze, după cum urmează:
— faza I — se evaluează
cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă
opțiune și se generează lista cererilor respinse;
— faza a II-a — se evaluează
cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ
exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse;
cererile-tip de înscriere respinse în faza I și dosarele corespunzătoare se
transmit în copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de la
unitatea de învățământ exprimată ca primă opțiune la unitatea de învățământ
exprimată ca a doua opțiune;
— faza a III-a — se evaluează
cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de
învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor
respinse care pot intra, la solicitarea părinților, pe baza unei noi cereri, în
evaluare în a doua etapă a înscrierilor, pe locurile rămase libere;
cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a și dosarele corespunzătoare
se transmit în copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de
la unitatea de învățământ exprimată ca a doua opțiune la unitatea de învățământ
exprimată ca a treia opțiune.
Părinții pot ridica dosarele
respinse, de la unitatea de învățământ la care au fost depuse, în 5 zile
lucrătoare de la data afișării rezultatelor finale ale etapei;
b) a doua etapă, în care este
asigurată înscrierea, pe locurile libere rămase, a copiilor respinși în etapa
anterioară; în această etapă se colectează și se procesează noile cereri-tip de
înscriere, cu alte trei opțiuni, și documentele depuse/transmise de
părinți/reprezentanții legali, folosind SIIIR și având la bază aplicarea
criteriilor de departajare; în mod similar cu activitățile derulate în etapa I,
în această etapă se derulează trei faze, respectiv:
— faza I — se evaluează
cererile-tip de înscriere de la unitățile de învățământ exprimate ca primă
opțiune și se generează lista cererilor respinse;
— faza a II-a — se evaluează
cererile-tip de înscriere respinse în faza I, de la unitățile de învățământ
exprimate ca a doua opțiune, și se generează lista cererilor respinse;
cererile-tip de înscriere respinse în faza I și dosarele corespunzătoare se
transmit în copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de la
unitatea de învățământ exprimată ca primă opțiune la unitatea de învățământ
exprimată ca a doua opțiune;
— faza a III-a — se evaluează
cererile-tip de înscriere respinse în faza a II-a, de la unitățile de
învățământ exprimate ca a treia opțiune, și se generează lista cererilor
respinse care pot intra în evaluare, pe locurile rămase libere, în etapa de
ajustări, la solicitarea părinților/reprezentanților legali; cererile-tip de
înscriere respinse în faza a II-a și dosarele corespunzătoare se transmit în
copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de la unitatea de
învățământ exprimată ca a doua opțiune la unitatea de învățământ exprimată ca a
treia opțiune.
Părinții pot ridica dosarele
respinse, de la unitatea de învățământ la care au fost depuse, în 5 zile
lucrătoare de la data afișării rezultatelor finale ale etapei;
c) etapa de ajustări, derulată la
nivelul inspectoratului școlar, în care se colectează și se procesează noi cereri-tip
de înscriere și documentele depuse/transmise de părinții/reprezentanții legali
ai copiilor care nu au participat la primele două etape sau nu au fost înscriși
din diferite alte motive; înscrierea se realizează pe locurile rămase libere,
precum și în funcție de suplimentările de locuri pe care le pot publica
inspectoratele școlare. În această etapă se soluționează cu prioritate cazurile
copiilor de 4 și 5 ani împliniți la începutul anului școlar rămași neînscriși
și cazurile copiilor care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din
învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al
CJRAE/CMBRAE, precum și cazurile copiilor de 2 ani care solicită înscrierea în
învățământul preșcolar, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea
învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările
ulterioare. Cazurile copiilor care au rămas nerepartizați după derularea celor
două etape anterioare se soluționează, tot în această etapă, de către comisia
de înscriere și distribuție de la nivelul unității de învățământ.
(2) În
cazul în care numărul solicitărilor este mai mic sau egalcu numărul locurilor
libere, comisia de înscriere și distribuție validează înscrierea copiilor
respectivi în unitatea de învățământ fără nicio restricție.
(3) În
cazul în care numărul solicitărilor este mai mare decâtnumărul locurilor libere
pentru fiecare nivel în parte (antepreșcolar și preșcolar), comisia de
înscriere și distribuție din unitatea de învățământ aplică criteriile de
departajare generale și apoi, dacă este necesar, pe cele specifice.
(4) Locurile
rămase libere după primele două etapemenționate la alin. (1), de la toate
unitățile de învățământ din județ/municipiul București, sunt afișate la fiecare
unitate de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar, pentru informarea
părinților/reprezentanților legali.
(5) Aplicarea
criteriilor și stabilirea listei copiilor declarațiadmiși în unitatea de
învățământ respectivă, la finalul etapelor derulate la nivelul unităților de
învățământ, și a listei cererilor respinse din lipsă de locuri se fac în plenul
comisiei de înscriere din unitatea de învățământ și se consemnează într-un
procesverbal, care rămâne la dosarul comisiei de înscriere și distribuție.
(6) Lista
copiilor admiși se afișează la fiecare unitate deînvățământ, conform
calendarului înscrierii copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu
grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație
timpurie complementare, și conține numele și prenumele acestora.
Art. 20. — (1) Rezultatele
analizei și decizia comisiei de înscriere și distribuție din unitatea de
învățământ, după fiecare dintre cele două etape derulate la nivelul unității de
învățământ, sunt transmise comisiei de înscriere județene/a municipiului
București și Comisiei de înscriere naționale până la data prevăzută de
calendar.
(2) Comisia
de înscriere județeană/a municipiului Bucureștiafișează situația completării
locurilor la fiecare unitate de învățământ, numărul de locuri disponibile și
numărul copiilor neînscriși după fiecare dintre cele două etape derulate la
nivelul unităților de învățământ.
(3) Informațiile
menționate la alin. (2) se afișează pe site-ulinspectoratului școlar, precum și
la fiecare unitate de învățământ.
Art. 21. — (1) În situații
excepționale, formațiunile de copii antepreșcolari și preșcolari pot funcționa
peste efectivul maxim prevăzut la art. 23 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr.
198/2023, cu modificările și completările ulterioare, în baza demersurilor pe
care unitățile de învățământ și, respectiv, inspectoratele școlare urmează să
le inițieze, în acord cu metodologia specifică aprobată de Ministerul
Educației.
(2) Consiliile
de administrație ale inspectoratelor școlare potajusta planul de școlarizare
pentru a asigura accesul la educație, în grupa mare, respectiv în grupa
mijlocie a învățământului preșcolar, al tuturor copiilor care împlinesc 4 ani
și, respectiv, 5 ani în anul școlar pentru care se organizează procesul de
înscriere.
(3) Inspectoratele
școlare informează direcțiile de specialitatedin Ministerul Educației despre
situațiile prevăzute la alin. (1) și (2) și despre deciziile luate pentru
soluționarea lor.
Art. 22. — (1) Comisia de
înscriere județeană/a municipiului București procesează și analizează în etapa
de ajustări cererile rămase nesoluționate sau noile cereri, în baza unei
proceduri specifice elaborate de inspectoratul școlar și aprobate de consiliul
de administrație al acestuia.
(2) Procedura
specifică menționată la alin. (1) vizeazădinamica populației școlare —
eliberarea unor locuri prin neprezentare, retragere, transfer și interesul
educațional al copilului, în contextul realizării, trimestrial, a analizei
prezenței copiilor și a cererilor de retragere, cu scopul identificării
locurilor care se eliberează pentru copiii cu cereri nesoluționate.
(3) Procedura
specifică menționată la alin. (1) reglementeazăsituațiile obiective în care un
copil se consideră retras, conform prevederilor din contractul educațional
încheiat cu beneficiarii indirecți: părinte/reprezentant legal.
(4) Procedura
specifică menționată la alin. (1) estecomunicată prin afișare la unitățile de
învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar, conform calendarului
înscrierii copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel
preșcolar și/sau antepreșcolar.
(5) Comisia
de înscriere județeană/a municipiului Bucureștiare obligația de a informa
Ministerul Educației cu privire la procedura specifică menționată la alin. (1).
Art. 23. — La încheierea
operațiunilor menționate la art. 19 alin. (1), conform calendarului înscrierii
copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar
și/sau antepreșcolar, se afișează lista cuprinzând numele și prenumele copiilor
antepreșcolari și/sau preșcolari înscriși la fiecare unitate de învățământ.
CAPITOLUL V
Procedura
de înscriere în unități de învățământ preuniversitar cu predare în limbile
minorităților naționale,
cu grupe de nivel
preșcolar și/sau antepreșcolar, și în servicii de educație timpurie
complementare
Art. 24. — Înscrierea copiilor
antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii de
educație timpurie complementare, ca structuri ale acestora, se face în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru și cu calendarul
aprobat.
Art. 25. — (1) La stabilirea
planurilor de școlarizare, inspectoratele școlare iau toate măsurile pentru a
asigura dreptul la educație în limba maternă al tuturor copiilor, alocând
unităților de învățământ/secțiilor cu predare în limba respectivă un număr de
grupe suficient pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor antepreșcolari și
preșcolari care doresc să studieze în limba maternă respectivă.
(2) Prevederile
alin. (1) se aplică pentru asigurarea dreptuluicopiilor aparținând
minorităților naționale de a studia în limba maternă, respectiv a dreptului de
a studia limba maternă, conform legii.
(3) Prevederile
alin. (1) se aplică, în egală măsură, pentruasigurarea dreptului copiilor de a
studia în limba română în zonele în care majoritatea unităților de învățământ
sunt cu predare în altă limbă.
CAPITOLUL VI
Asigurarea dreptului la educație al tuturor
copiilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislația în vigoare
Art. 26. — (1) Ulterior
încheierii celei de-a doua etape de înscrieri, unitățile de învățământ
analizează rezultatele cuprinderii copiilor antepreșcolari și preșcolari în
unități de învățământ, le compară cu rezultatele recensământului și informează
comisia de înscriere județeană/a municipiului București cu privire la situația
copiilor recenzați care nu sunt încă înscriși la o unitate de învățământ.
(2) În
cazul în care, după efectuarea analizei menționate laalin. (1), se constată că
există copii antepreșcolari și preșcolari recenzați neînscriși în nicio unitate
de învățământ, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, împreună cu
autoritățile administrației publice locale și cu sprijinul organizațiilor
nonguvernamentale, fac demersurile legale pentru asigurarea dreptului la
educație al copiilor de 4 ani și 5 ani care trebuie să fie școlarizați în grupa
mijlocie, respectiv în grupa mare a învățământului preșcolar.
(3) Inspectoratele
școlare transmit, anual, autoritățiloradministrației publice locale un raport
cu privire la numărul cererilor de înscriere a copiilor antepreșcolari și
preșcolari în unități de învățământ și în servicii de educație timpurie
complementare respinse și motivele respingerilor.
Art. 27. — (1) Copiii preșcolari
cu vârste de 4 ani și 5 ani care trebuie să fie școlarizați în anul școlar
pentru care se organizează înscrierea, dar care nu au fost înscriși sau nu au
participat la cele două etape de înscriere sunt distribuiți de comisia de
înscriere județeană/a municipiului București, cu respectarea interesului
superior al copilului, a prevederilor prezentei metodologii-cadru și ținând
cont de solicitările părinților/reprezentanților legali.
(2) Distribuirea
copiilor menționați la alin. (1) se face la ounitate de învățământ din
județul/sectorul municipiului București, pe locurile disponibile și în funcție
de solicitarea menționată în scris de părinte/reprezentantul legal.
(3) În
cazul în care pentru o unitate de învățământ există maimulte cereri decât
locuri libere, departajarea se face în funcție de criteriile menționate la art.
11 — comisia de înscriere și distribuire din unitatea de învățământ aplică
criteriile de departajare generale și apoi, dacă este necesar, pe cele specifice.
Art. 28. — (1) În localitățile în
care majoritatea unităților de învățământ sunt cu predare în limba română și
există unități de învățământ/secții cu predare în limba unei minorități
naționale, comisiile de înscriere județene și a municipiului București iau
toate măsurile pentru a asigura accesul oricărui copil din localitate la
studiul în limba maternă.
(2) Dacă
în localitățile menționate la alin. (1) există un numărmic de unități de
învățământ cu predare în limba unei minorități, părinții/reprezentanții legali
ai copiilor care au ca limbă maternă limba minorității respective pot solicita
înscrierea la oricare dintre unitățile de învățământ cu predare în limba
respectivă.
(3) Pentru
unitățile de învățământ cu predare în limba uneiminorități naționale din
localitățile menționate la alin. (2), înscrierea copiilor aparținând
minorității naționale respective se face în etapele de înscriere menționate la
art. 19 alin. (1).
(4) Prevederile
alin. (1), (2) și (3) se aplică în mod similarpentru unitățile de învățământ cu
predare în limba română din localitățile în care majoritatea unităților de
învățământ sunt cu predare într-o limbă a minorităților naționale.
CAPITOLUL VII
Înscrierea copiilor
antepreșcolari și preșcolari în învățământul special
Art. 29. — (1) Copiii cu cerințe
educaționale speciale pot fi înscriși în unitățile de învățământ preuniversitar
de masă, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru.
(2) În situațiile în care
orientarea școlară impune înscrierea în învățământul special,
părinții/reprezentanții legali se adresează unității de învățământ special sau
CJRAE/CMBRAE, de la care primesc informațiile necesare pentru înscrierea în
învățământul special.
Art. 30. — (1) Înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari cu cerințe educaționale speciale în
învățământul special se face direct la unitatea de învățământ special, cu
documentele prevăzute de prezenta metodologie-cadru, la care se adaugă
documentul care atestă orientarea către învățământul special.
(2) Comisiile
de înscriere și distribuție din unitățile deînvățământ special completează
datele din cererile-tip de înscriere direct în aplicația informatică.
(3) Validarea
cererilor-tip de înscriere se realizează similarvalidării cererilor din
învățământul de masă, respectiv în conformitate cu prevederile art. 18 alin.
(3) și (4).
(4) Toți
copiii care au orientarea școlară pentru învățământulspecial vor fi înscriși
conform solicitării părintelui/reprezentantului legal.
CAPITOLUL VIII
Înscrierea copiilor
antepreșcolari și preșcolari în învățământul particular
Art. 31. — (1) Inspectoratele
școlare solicită unităților de învățământ particular autorizate sau acreditate
proiectul propus pentru planul de școlarizare pentru nivelul antepreșcolar și
preșcolar, pentru fundamentarea hotărârii de Guvern care aprobă cifra de
școlarizare.
(2) Unitățile
de învățământ particular autorizate sauacreditate pot decide modalitatea de
organizare a procesului de înscriere: prin utilizarea aplicației informatice
naționale sau prin alte modalități stabilite prin proceduri proprii.
(3) Decizia
privind modalitatea de organizare a procesului deînscriere prevăzută la alin.
(2) se comunică în scris inspectoratului școlar și se afișează la fiecare
unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia.
Art. 32. — (1) Înscrierea
copiilor în unitățile de învățământ particular care au solicitat includerea
ofertei lor de școlarizare în aplicația informatică utilizată pentru înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ se face prin
completarea și validarea cererii-tip de înscriere și respectarea procedurilor
prevăzute în prezenta metodologie-cadru.
(2) Înscrierea copiilor
antepreșcolari și preșcolari în unitățile de învățământ particular prevăzute la
alin. (1) se face în prima etapă de înscriere.
Art. 33. — (1) În cazul în care
părintele/reprezentantul legal dorește înscrierea la o unitate de învățământ
particular care nu a optat pentru organizarea înscrierii prin utilizarea
aplicației informatice naționale, înscrierea se face de către
părinte/reprezentantul legal în conformitate cu procedurile stabilite de
unitatea de învățământ.
(2) La încheierea tuturor etapelor de înscriere, unitățile
de învățământ menționate la alin. (1) au obligația de a introduce datele
tuturor copiilor înscriși în modulul denumit „managementul elevului” din Sistemul
informatic integrat al învățământului din România (SIIIR).
CAPITOLUL IX
Înscrierea copiilor
antepreșcolari în unitățile de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel
antepreșcolar pentru care autoritatea publică locală are statut de persoană juridică
fondatoare
Art. 34. — (1) Inspectoratele
școlare solicită unităților de învățământ pentru care autoritatea publică
locală are statutul de persoană juridică fondatoare proiectul propus pentru
planul de școlarizare pentru nivelul antepreșcolar pentru fundamentarea
hotărârii de Guvern care aprobă cifra de școlarizare.
(2) Unitățile
de învățământ pentru care autoritatea publicălocală are statut de persoană
juridică fondatoare pot decide modalitatea de organizare a procesului de
înscriere: prin utilizarea aplicației informatice naționale sau prin alte
modalități stabilite prin proceduri proprii.
(3) Decizia
privind modalitatea de organizare a procesului deînscriere prevăzută la alin.
(2) se comunică în scris inspectoratului școlar și se afișează la fiecare
unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia.
Art. 35. — (1) Înscrierea
copiilor antepreșcolari în unitățile de învățământ pentru care autoritatea
publică locală are rolul de persoană juridică fondatoare care au hotărât
organizarea procesului prin utilizarea aplicației informatice naționale se face
de către părinți/reprezentanții legali prin completarea și validarea
cererii-tip de înscriere și cu respectarea procedurilor prevăzute în prezenta
metodologie-cadru.
(2) Înscrierea copiilor
antepreșcolari în unitățile de învățământ pentru care autoritatea publică
locală are statut de persoană juridică fondatoare prevăzute la alin. (1) se
face în prima etapă de înscriere.
Art. 36. — (1) În cazul în care
părintele/reprezentantul legal dorește înscrierea copilului antepreșcolar la o
unitate de învățământ pentru care autoritatea publică locală are statut de
persoană juridică fondatoare care a hotărât organizarea înscrierii prin
procedură proprie, prevederile acesteia vor fi respectate de către
părinte/reprezentantul legal.
(2) La încheierea tuturor
etapelor de înscriere, unitățile de învățământ menționate la alin. (1) au
obligația de a introduce datele tuturor copiilor înscriși în modulul denumit
„managementul elevului” din Sistemul informatic integrat al învățământului din
România (SIIIR).
Art. 37. — Inspectoratele școlare
verifică introducerea în modulul denumit „managementul elevului” din Sistemul
informatic integrat al învățământului din România (SIIIR) de către unitățile de
învățământ cu grupe de nivel antepreșcolar, pentru care autoritatea publică
locală are statut de persoană juridică fondatoare, a tuturor copiilor înscriși,
în vederea alocării costului standard per antepreșcolar.
CAPITOLUL X
Înscrierea copiilor
antepreșcolari și preșcolari în serviciile complementare
Art. 38. — (1) Inspectoratele
școlare solicită unităților de învățământ date referitoare la proiectul propus
pentru planul de școlarizare pentru copiii antepreșcolari și preșcolari din
serviciile de educație timpurie complementare înființate, începând cu anul
școlar 2023—2024, ca structuri ale acestora.
(2) Unitățile de învățământ
preuniversitar care au ca structură un serviciu de educație timpurie
complementar în anul școlar pentru care se organizează procesul de înscriere
derulează procesul de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari prin
utilizarea aplicației informatice naționale.
Art. 39. — (1) Înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de învățământ care au ca
structură un serviciu de educație timpurie complementar se face prin
completarea și validarea cererii-tip de înscriere și respectarea procedurilor
prevăzute în prezenta metodologie-cadru.
(2) Înscrierea copiilor
antepreșcolari și preșcolari în unitățile de învățământ care au ca structură un
serviciu de educație timpurie complementar se face după finalizarea etapei de
ajustări din cadrul procesului de înscriere pentru nivelul antepreșcolar și
preșcolar, conform calendarului înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare și criteriilor de departajare menționate la
art. 11.
Art. 40. — La încheierea
înscrierilor în serviciile de educație timpurie complementare, unitățile de
învățământ menționate la art. 38 alin. (1) au obligația de a introduce toți
copiii înscriși în modulul denumit „managementul elevului” din Sistemul
informatic integrat al învățământului din România (SIIIR).
Art. 41. — Inspectoratele școlare verifică introducerea în
modulul denumit „managementul elevului” din Sistemul informatic integrat al
învățământului din România (SIIIR) a tuturor copiilor antepreșcolari și
preșcolari înscriși de unitățile de învățământ care au ca structură un serviciu
de educație timpurie complementar.
CAPITOLUL XI
Înscrierea
în unitățile de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau
antepreșcolar care au în
ofertă grupe organizate
conform reglementărilor specifice alternativelor educaționale
Art. 42. — (1) Înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de învățământ care au în
ofertă grupe organizate conform reglementărilor specifice alternativelor
educaționale, denumite în continuare unități
de învățământ alternativ, se face de către părinte/reprezentantul legal în
conformitate cu propriile opțiuni, cu numărul de locuri acordat grupelor
organizate conform principiilor specifice alternativei educaționale și cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Unitățile
de învățământ alternativ de stat sunt incluse înaplicația informatică națională
pentru înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de
învățământ.
(3) Unitățile
de învățământ alternativ particular autorizate sauacreditate, care decid
organizarea procesului de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în
unități de învățământ prin utilizarea aplicației informatice naționale,
transmit inspectoratelor școlare toate informațiile necesare pentru a participa
la procedurile prevăzute de prezenta metodologie-cadru.
(4) Unitățile
de învățământ alternativ de stat, precum și celeparticulare autorizate sau
acreditate care decid organizarea procesului de înscriere prin utilizarea
aplicației informatice naționale își stabilesc criteriile specifice de
departajare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru.
Art. 43. — (1) Înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ alternativ de
stat se face în prima etapă de înscriere.
(2) În cazul în care copilul nu
este înscris, în lipsa locurilor libere, la unitatea de învățământ alternativ
solicitată, acesta poate opta pentru o altă unitate de învățământ, în a doua
etapă de înscriere, în baza unei noi cereri-tip de înscriere.
Art. 44. — Înscrierea la
unitățile de învățământ alternativ particulare se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii-cadru, referitoare la înscrierea în
învățământul particular.
Art. 45. — La încheierea înscrierilor, unitățile de
învățământ alternativ de stat au obligația de a introduce toți copiii înscriși
în modulul denumit „managementul elevului” din Sistemul informatic integrat al
învățământului din România (SIIIR).
CAPITOLUL XII
Coordonarea
procesului de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de
învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau
antepreșcolar și în
servicii de educație timpurie complementare
Art. 46. — (1) Coordonarea, la
nivel național, a procesului de înscriere a copiilor antepreșcolari și
preșcolari în unități de învățământ și în servicii de educație timpurie
complementare este asigurată de Comisia de înscriere națională.
(2) Comisia de
înscriere națională se compune din:
a)
președinte — secretar de stat;
b)
vicepreședinți — personal cu funcții de
conducere din
Ministerul
Educației;
c)
1—3 secretari — inspectori de specialitate din
Ministerul
Educației;
d)
4—5 membri — directori și inspectori de
specialitate dinMinisterul Educației.
(3) Componența nominală a
Comisiei de înscriere naționale se stabilește, anual, prin ordin al ministrului
educației.
Art. 47. — Atribuțiile Comisiei
de înscriere naționale sunt următoarele:
a) coordonează
procesul de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de
învățământ și în servicii de educație timpurie complementare, urmărind
respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru;
b) stabilește
modelul cererii-tip de înscriere, îl transmitecomisiilor de înscriere
județene/a municipiului București și asigură aplicația informatică pentru
înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ;
c) instruiește
președinții comisiilor de înscriere județene/a
municipiului
București;
d) elaborează
și transmite inspectoratelor școlare instrucțiunireferitoare la înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii
de educație timpurie complementare;
e) asigură
transmiterea informațiilor referitoare la înscriereacopiilor antepreșcolari și
preșcolari în unități de învățământ și în servicii de educație timpurie
complementare, pentru anul școlar pentru care se organizează procesul de
înscriere, către mijloacele de comunicare în masă, pentru a asigura transparența
și informarea părinților/reprezentanților legali și a publicului interesat;
f)
controlează și îndrumă acțiunile legate de
înscriereacopiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în
servicii de educație timpurie complementare în județele țării, urmărind
respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru; g) poate numi delegați ai
Comisiei de înscriere naționale, care să monitorizeze și să îndrume activitatea
comisiilor de înscriere județene/a municipiului București și a comisiilor de înscriere
și distribuire din unitățile de învățământ;
h) analizează
desfășurarea procesului de înscriere a copiilorantepreșcolari și preșcolari în
unități de învățământ la nivel național, pe baza rapoartelor elaborate de
comisiile de înscriere județene/a municipiului București, și prezintă
concluziile acestei analize conducerii Ministerului Educației;
i)
propune ministrului educației, spre aprobare,
calendarulînscrierii copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de
învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar,
precum și eventuale modificări ale metodologieicadru de înscriere a copiilor
antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ preuniversitar cu grupe
de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație timpurie
complementare; j) analizează rata de cuprindere, respectiv frecvența și
distribuția cererilor de respingere și le transmite, spre informare, către
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).
Art. 48. — Comisia de înscriere
națională verifică, direct sau prin delegații săi, respectarea prezentei
metodologii-cadru și ia măsurile care se impun pentru respectarea acesteia.
Art. 49. — Comisia de înscriere
națională poate solicita ministrului educației, în situații justificate, modificări
ale calendarului înscrierii copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu
grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar.
Art. 50. — (1) Coordonarea la
nivel județean/al municipiului București a procesului de înscriere a copiilor
antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii de
educație timpurie complementare este asigurată de comisia de înscriere
județeană/a municipiului București.
(2) Comisiile de înscriere
județene/Comisia de Înscriere a Municipiului București organizează comisii de
înscriere în unitățile de învățământ.
Art. 51. — (1) Comisia de
înscriere județeană/a municipiului București este numită, anual, prin decizie a
inspectorului școlar general și este compusă din:
a) președinte
— inspectorul școlar general sau un inspector
școlar general
adjunct;
b) secretari
— 1—3 inspectori școlari;
c) membri
— 1—5 inspectori școlari, cadre didactice,informaticieni, operatori PC,
secretari.
(2) În
situații bine justificate, numărul de secretari și demembri ai comisiei de
înscriere județene și ai Comisiei de Înscriere a Municipiului București poate
fi suplimentat, prin decizie a inspectorului școlar general. Decizia se
comunică Comisiei de înscriere naționale.
(3) Inspectorii
școlari pentru învățământul preșcolar/educațietimpurie, informaticianul
inspectoratului și, după caz, inspectorul de limba și literatura
maternă/inspectorul pentru minorități fac parte din comisia menționată la alin.
(1).
(4) Comisiile
de înscriere județene și Comisia de Înscriere aMunicipiului București au
următoarele atribuții:
a) organizează,
monitorizează și răspund de modul dedesfășurare a acțiunilor de înscriere a
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii
de educație timpurie complementare, în județul respectiv/municipiul București,
în conformitate cu prevederile legale și ale prezentei metodologii-cadru;
b) răspund
de transmiterea prezentei metodologii-cadru și atuturor reglementărilor
privitoare la înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de
învățământ și în serviciile de educație timpurie complementare;
c) răspund
de asigurarea cadrului pentru informarea cadrelordidactice, a
părinților/reprezentanților legali și a publicului larg cu privire la acțiunile
de înscriere a copiilor antepreșcolari și preșcolari în unitățile de învățământ
și în serviciile de educație timpurie complementare;
d) elaborează,
împreună cu directorii unităților deînvățământ, un plan de măsuri pentru
pregătirea și organizarea înscrierii copiilor antepreșcolari și preșcolari în
unități de învățământ și în servicii de educație timpurie complementare;
e) contribuie
la stabilirea planului de școlarizare, în funcțiede numărul de copii care au
împlinit vârsta pentru a fi înscriși în unități de învățământ și în servicii de
educație timpurie complementare, de capacitatea de cuprindere a unităților de
învățământ, conform prevederilor regulamentului-cadru de organizare și
funcționare a unităților de învățământ preuniversitar și ale metodologiei
privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar
de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați
în unitățile de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în
vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul
școlar pentru care se realizează înscrierea, precum și în funcție de numărul
cererilortip de înscriere depuse conform prevederilor prezentei
metodologii-cadru, și anunță unităților de învățământ numărul de locuri
acordate pentru copiii antepreșcolari și preșcolari;
f)
introduc în aplicația informatică numărul de
locuridisponibile pentru fiecare unitate de învățământ, conform planului de
școlarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate de unitățile de
învățământ particular;
g) asigură
crearea unei baze de date la nivelul fiecărei unitățide învățământ și la nivel
județean/al municipiului București, care conține datele personale ale copiilor
antepreșcolari și preșcolari ce urmează să fie cuprinși în unități de
învățământ, așa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de înscriere,
coordonează completarea bazei de date și se asigură că au fost luate măsuri
privind securitatea și confidențialitatea datelor;
h) avizează
deciziile emise de directorii fiecărei unități deînvățământ care are grupe de
nivel preșcolar și/sau antepreșcolar cu privire la comisia de înscriere și
distribuire care trebuie să asigure buna desfășurare a operațiunilor legate de
crearea bazei de date pentru repartizarea copiilor în grupe;
i)
instruiesc persoanele care fac parte din
comisiile de
înscriere și
distribuire din unitățile de învățământ;
j)
analizează criteriile specifice de departajare,
propuse de
consiliile de
administrație din unitățile de învățământ;
k) transmit
către fiecare unitate de învățământ modelulelectronic al cererii-tip de
înscriere și îndrumă operațiile de completare a acesteia, de verificare a
cererilor-tip listate din calculator și de corectare a eventualelor erori;
l)
elaborează proiectul procedurii specifice
privindrepartizarea copiilor înscriși în etapa de ajustări, pe locurile rămase
libere, o propune spre avizare consiliului de administrație al ISJ/ISMB,
comunică procedura unităților de învățământ și o afișează pe site-ul/avizierul
unităților de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar; informează Comisia
de înscriere națională din cadrul Ministerului Educației cu privire la această
procedură;
m) centralizează
și soluționează cererile-tip ale părinților/reprezentanților legali ai căror
copii nu au fost înscriși la vreo unitate de învățământ, după finalizarea
etapei a doua de înscrieri în unitățile de învățământ preuniversitar cu grupe
de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar;
n) asigură,
conform prevederilor prezentei metodologii-cadru,instituirea și funcționarea
unei linii Telverde, la care părinții/reprezentanții legali și alte persoane
interesate pot obține, gratuit, informații referitoare la cuprinderea copiilor
antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii de
educație timpurie complementare;
o) numesc
reprezentanți ai comisiei de înscriere județene/amunicipiului București care să
țină permanent legătura cu presa, pentru a oferi informații corecte și
actualizate despre înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități
de învățământ și în servicii de educație timpurie complementare, inclusiv
despre posibilitatea de informare la Telverde și numărul acestuia;
p) la
sfârșitul fiecărei etape de înscriere derulate la nivelulunității de
învățământ, coordonează afișarea, în fiecare unitate de învățământ și pe
site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculați, cuprinzând numele și
prenumele acestora, și a locurilor rămase disponibile;
q) pot
numi delegați ai comisiei de înscriere județene/amunicipiului București care să
controleze și să îndrume activitatea comisiilor de înscriere și distribuire din
unitățile de învățământ;
r) controlează
respectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru în toate unitățile de
învățământ din județ/municipiul București și sancționează, în conformitate cu
prevederile legale, încălcarea legislației în vigoare de către membrii
comisiilor de înscriere;
s) se
asigură că toți copiii cu vârsta de 4 ani și, respectiv, de5 ani, împliniți
până la data începerii anului școlar pentru care se organizează înscrierea,
sunt înscriși într-o unitate de învățământ cu grupe de nivel preșcolar sau
într-un serviciu de educație timpurie complementar și fac demersurile legale
pentru a asigura participarea la educație a acestora;
t)
elaborează și transmit Ministerului Educației
raportul cuprivire la modul de desfășurare a procesului de înscriere a copiilor
antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii de
educație timpurie complementare, în termen de 10 zile de la încheierea ultimei
etape de înscriere, și propun eventuale modificări ale prezentei
metodologii-cadru;
u) analizează
rata de cuprindere, respectiv frecvența șidistribuția cererilor de respingere
și le transmit, spre informare, autorităților administrației publice locale.
(5) La ședințele comisiei de
înscriere județene/a municipiului București participă persoana responsabilă cu
linia Telverde, informând comisia referitor la toate aspectele semnalate pe
această cale.
Art. 52. — (1) Comisiile de
înscriere județene și Comisia de Înscriere a Municipiului București
monitorizează și controlează activitatea comisiilor de înscriere și distribuire
din unitățile de învățământ, verificând respectarea legalității, a
transparenței și a prevederilor prezentei metodologii-cadru, inclusiv
documentele elaborate de acestea sau documentele depuse pentru înscrierea
copiilor în unități de învățământ și în servicii de educație timpurie
complementare, și iau măsurile care se impun pentru respectarea legalității și
pentru asigurarea drepturilor egale pentru toți copiii.
(2) La cererea scrisă a
părintelui/reprezentantului legal, adresată comisiei de înscriere județene/a
municipiului București, ISJ/ISMB soluționează, în interesul superior al
copilului, situațiile excepționale care nu se încadrează în calendarul
înscrierii copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii
de educație timpurie complementare.
Art. 53. — Comisiile de înscriere
județene/Comisia de Înscriere a Municipiului București, precum și comisiile de
înscriere și distribuire din unitățile de învățământ pot solicita autorităților
în drept verificarea respectării prevederilor Ordonanței de urgență a
Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de
identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările
ulterioare.
Art. 54. — (1) Comisia de
înscriere și distribuire din fiecare unitate de învățământ se constituie anual
și este alcătuită din:
a) președinte
— directorul sau directorul adjunct al unității de
învățământ;
b) secretar
— secretarul șef/secretarul unității de învățământsau un cadru didactic, în
situația în care unitatea de învățământ nu are un secretar;
c) membri
— cadre didactice, informaticieni, secretari.
(2) În
situația în care, la nivelul unității de învățământ, nuexistă suficiente
resurse umane pentru derularea în condiții optime a etapei de înscrieri,
unitățile de învățământ pot numi ca membri în comisia de înscriere și
distribuire inclusiv personal didactic auxiliar.
(3) La
activitatea comisiei de înscriere și distribuire dinunitatea de învățământ pot
participa și reprezentanți ai sindicatului/consiliului reprezentativ al
părinților, cu rol de observator.
(4) Comisia
de înscriere și distribuire din unitatea deînvățământ are următoarele
atribuții:
a) asigură
informarea părinților referitor la prevederile legale,la procedurile și
calendarul înscrierii copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de
învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și
în servicii de educație timpurie complementare, respectiv la prelucrarea
datelor cu caracter personal în condiții de maximă siguranță;
b) asigură
crearea bazei de date privitoare la copii pentruînscrierea în unități de
învățământ și în servicii de educație timpurie complementare; în acest scop
alocă un număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluența procesului de
înscriere, precum și resursa umană necesară și competentă pentru operarea pe
calculator;
c) verifică
documentele depuse la înscriere, în prezențapărinților/reprezentanților legali,
completează în aplicația informatică și/sau validează cererile-tip de
înscriere, cuprinzând datele personale și, după caz, informația necesară pentru
asigurarea departajării copiilor;
d) răspunde
de transcrierea corectă a datelor în cererile-tipde înscriere și verifică,
împreună cu părinții/reprezentanții legali, corectitudinea informațiilor
introduse în aplicația informatică; efectuează corectarea greșelilor sesizate;
e) stabilește
și anunță din timp criteriile de departajarespecifice unității de învățământ
care se aplică în situația în care există mai multe cereri-tip de la
părinți/reprezentanții legali decât locuri rămase libere;
f)
transmite comisiei de înscriere județene/a
municipiuluiBucurești, spre verificare de către consilierul juridic al
ISJ/ISMB, criteriile specifice de departajare care se aplică în cazul în care
există mai multe solicitări de înscriere a copiilor decât locuri libere;
g) procesează,
pe baza informațiilor din cererile-tip deînscriere și din documentele depuse de
părinți, în primele două etape de înscriere, cererile-tip de înscriere ale
celor care solicită înscrierea la unitatea de învățământ, inițial ca primă
opțiune și, ulterior, pe rând, ca a doua și, respectiv, a treia opțiune; admit
sau resping cererile acestora, prin aplicarea criteriilor generale și specifice
de departajare, și propun consiliului de administrație al unității de
învățământ lista copiilor admiși, spre validare; pentru fiecare dintre primele
două etape de înscriere, asigură transmiterea cererilor-tip de înscriere
nesoluționate în prima fază a etapei de înscriere la unitățile de învățământ
pentru care părinții/reprezentanții legali au exprimat a doua și a treia
opțiune; h) asigură prezența permanentă, în perioada înscrierii, a unor membri
ai comisiei de înscriere și distribuire din unitatea de învățământ, care să
ofere informații și consiliere persoanelor care se prezintă pentru completarea
ori validarea cererilor-tip de înscriere sau pentru a solicita informații
referitoare la cuprinderea copiilor în unități de învățământ și în servicii de
educație timpurie complementare;
i) afișează, în termenul stabilit de prezenta
metodologiecadru, listele cuprinzând numele și prenumele copiilor înscriși, pe
niveluri (antepreșcolar, preșcolar), pe grupe de vârstă și pe tipuri de
servicii (standard — creșă sau grădiniță/complementar); j) elaborează și
transmite inspectoratului școlar raportul cu privire la modul de desfășurare a
procesului de înscriere a copiilor în unități de învățământ și în servicii de
educație timpurie complementare în termen de 5 zile de la încheierea înscrierii
copiilor, respectiv după înscrierile în serviciile de educație timpurie
complementare și propune eventuale modificări ale prezentei metodologii-cadru.
CAPITOLUL XIII
Dispoziții finale
Art. 55. — Prezentarea de
înscrisuri neconforme cu realitatea la înscrierea copiilor antepreșcolari și
preșcolari în unitățile de învățământ atrage pierderea locului obținut.
Art. 56. — Persoanele
responsabile de transcrierea eronată a datelor personale ale copiilor
antepreșcolari și preșcolari sau de nerespectarea prevederilor prezentei
metodologii-cadru vor fi sancționate disciplinar.
Art. 57. — (1) Se interzice
unităților de învățământ de stat să instituie taxe sau să solicite
părinților/reprezentanților legali alte foloase pentru a realiza înscrierea
copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în servicii
de educație timpurie complementare.
(2) Se
interzice colectarea sau favorizarea acțiunii decolectare a unor fonduri
materiale sau bănești de la părinții/reprezentanții legali care solicită
înscrierea copiilor antepreșcolari și preșcolari în unități de învățământ și în
servicii de educație timpurie complementare.
(3) Personalul
din învățământ care, în procesul de înscrierea copiilor antepreșcolari și
preșcolari în unități de învățământ și în servicii de educație timpurie
complementare, săvârșește fapte de natură penală sau care manifestă neglijență
în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin este sancționat în conformitate cu
prevederile legislației în vigoare.
(4) Constituirea
formațiunilor de copii antepreșcolari șipreșcolari în unități de învățământ și
în servicii de educație timpurie complementare se face după finalizarea procesului
de înscriere, conform calendarului, în baza procedurii aprobate de consiliul de
administrație, cu respectarea criteriilor de transparență, echitate,
nondiscriminare și incluziune.
Art. 58. — Ministerul Educației
elaborează, anual, calendarul înscrierii copiilor în unități de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, pe care îl
aprobă prin ordin al ministrului și îl dă publicității cu cel puțin 15 zile
înainte de data începerii procesului de înscriere.
Art. 59. — (1) În conformitate cu
prevederile art. 5 alin. (1) lit. e) din Regulamentul (UE) 2016/679 al
Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția
persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal
și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei
95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), datele personale
sunt păstrate într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate pe o
perioadă care nu depășește perioada necesară îndeplinirii scopului în care sunt
prelucrate datele.
(2) Listele
referitoare la înscrierea copiilor antepreșcolari șipreșcolari în unități de
învățământ și în servicii de educație timpurie complementare pentru fiecare an
școlar sunt publice pe paginile de internet ale unităților de învățământ.
Inspectoratele școlare vor lua toate măsurile pentru eliminarea acestora de pe
site-ul unităților de învățământ sau al inspectoratului școlar în termen de cel
mult 30 de zile de la finalizarea etapelor de înscriere prevăzute în calendarul
înscrierii copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel
preșcolar și/sau antepreșcolar.
(3) Listele
în format letric rămân afișate la avizierul unitățilorde învățământ până cel
târziu la data începerii anului școlar pentru care se organizează procesul de
înscriere.
Art. 60. — La solicitarea
părintelui/reprezentantului legal al copilului, înscrierile în unitățile de
învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar se
pot face și pe parcursul anului școlar, pe locurile rămase libere în unitatea
de învățământ sau în situația constituirii de noi formațiuni de studiu, cu
aprobarea inspectoratului școlar, cu încadrarea în numărul de posturi alocate
la nivel județean/al municipiului București.
Art. 61. — În cuprinsul prezentei
metodologii-cadru, începând cu data reorganizării instituțiilor subordonate
Ministerului Educației, denumirea „inspectoratele școlare județene/
Inspectoratul
Școlar al Municipiului București” se va citi „direcția județeană de învățământ
preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar” și
sintagma „inspectorii școlari generali și inspectorii școlari generali
adjuncți” se va citi „directorii generali și directorii generali adjuncți”.
Art. 62. — La data intrării în
vigoare a prezentei metodologiicadru, orice dispoziție contrară se abrogă.
ANEXA Nr. 2
C A L E N D
A R U L
înscrierii copiilor antepreșcolari și preșcolari
în anul școlar 2024—2025 în unități de învățământ preuniversitar cu
personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în
servicii
de educație timpurie
complementare
Etapa |
Descrierea etapei |
Perioada |
|
|||
Etapa de reînscrieri |
Sunt reînscriși copiii care au frecventat
unitatea de învățământ în anul școlar curent și care urmează să o frecventeze
și în anul școlar următor, ca urmare a exprimării acestei opțiuni de către
părinții/reprezentanții legali ai acestora, printr-o cerere scrisă. Pentru
unitățile de învățământ care au și grupe de nivel antepreșcolar, în baza
continuității, copiii de 3 ani din grupa mare de la creșă pot fi reînscriși
în grupa mică de la grădiniță, în limita locurilor disponibile pentru acest
nivel de vârstă și în ordinea descrescătoare a vârstei, dacă părinții
solicită acest lucru. În situația în care, prin aplicarea criteriului
vârstei, numărul cererilor depășește numărul locurilor disponibile,
departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice
de departajare, menționate la art. 6 din Metodologia-cadru de înscriere a
copiilor în unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu
grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și în servicii de educație
timpurie complementare, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr.
4.018/2024. |
20—24 mai 2024 |
|
|||
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după
finalizarea etapei de reînscrieri |
24 mai 2024, ora 14.00 |
|
||||
Etapa I din cadrul
procesului de înscrieri |
Copiii sunt înscriși în
această etapă pe baza dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către
părinții/reprezentanții legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate,
în limita locurilor din planul de școlarizare aprobat, după încheierea etapei
de reînscrieri. |
27 mai—14 iunie 2024 27—31 mai 2024 (colectarea cererilor) 3—5 iunie 2024 (procesarea cererilor din
faza I — prima opțiune) 6—10 iunie 2024 (procesarea cererilor din
faza a II-a — a doua opțiune) 11—12 iunie 2024 (procesarea cererilor din
faza a III-a — a treia opțiune) |
|
|||
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după
prima etapă de înscrieri |
14 iunie 2024, ora 14.00 |
|
||||
Etapa a II-a din cadrul
procesului de înscrieri |
În această etapă se realizează înscrierea
copiilor, pe locurile libere rămase în urma derulării primei etape, pe baza
dosarelor depuse la unitățile de învățământ de către părinții/reprezentanții
legali ai acestora și a celor trei opțiuni exprimate în noile cereri de
înscriere depuse. |
17 iunie—5 iulie 2024 17—21 iunie 2024 (colectarea cererilor) 24—26 iunie 2024 (procesarea cererilor din
faza I — prima opțiune) 27 iunie—1 iulie 2024 (procesarea cererilor din
faza a II-a — a doua opțiune) 2—4 iulie 2024 (procesarea cererilor din
faza a III-a — a treia opțiune) |
|
|||
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere rămase după a
doua etapă de înscrieri |
5 iulie 2024, ora 14.00 |
|
||||
|
Etapa |
Descrierea etapei |
Perioada |
|||
|
Etapa de ajustări |
În această etapă se realizează înscrierea
copiilor care nu au fost înscriși în primele două etape din lipsă de locuri
sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele două etape,
pe locurile rămase libere în urma derulării celei de-a doua etape a
înscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB și pe
baza dosarelor depuse de părinți la inspectoratul școlar. La această etapă au
acces următoarele categorii de copii: — copiii care au rămas nerepartizați
după derularea celor două etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani și de
5 ani; — copiii care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au
fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE; — copiii de peste 2 ani
care solicită înscrierea în grupa mică din învățământul preșcolar. |
19—29 august 2024 |
|||
|
Afișarea rezultatului și a numărului de locuri libere după etapa de
ajustări |
30 august 2024, ora 14.00 |
||||
|
Introducerea în SIIIR a tuturor copiilor înscriși în anul școlar
2024—2025 în unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică
cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, repartizarea pe formațiuni
de studiu |
9 septembrie 2024, ora 16.00 |
||||
EDITOR:
PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA
DEPUTAȚILOR |
|
C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 BCR și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 DTCPMB (alocat numai
persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15,
e-mail: marketing@ramo.ro, www.monitoruloficial.ro Adresa Centrului pentru relații cu publicul este:
șos. Panduri nr. 1, bloc P33, sectorul 5, București; 050651. Tel. 021.401.00.73, 021.401.00.78, e-mail:
concursurifp@ramo.ro, convocariaga@ramo.ro Pentru publicări, încărcați actele pe site, la:
https://www.monitoruloficial.ro, secțiunea Publicări. |
&JUYEJT|481423] |
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
251/25.III.2024 conține 16 pagini. Prețul: 8
lei ISSN 1453—4495
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu