ORDIN
ADMINISTRATIE PUBLICA 3300/2021 |
Vigoare |
Emitent:
Ministerul Educatiei si Cercetarii |
M.O.
186/2021 |
Ordin privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Programului national pilot de tip Scoala dupa
scoala, pentru elevii pana la clasa a VIII-a inclusiv. |
M.Of.Nr.186 din 24 februarie
2021
Sursa Act:Monitorul Oficial
ORDIN
Nr. 3.300
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Programului
national
pilot de tip „Scoala dupa scoala“, pentru elevii
pana
la clasa a VIII-a inclusiv
Avand in vedere
prevederile art. 58 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. V
alin. (1) si art. VI alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 171/2020 privind modificarea si completarea art. 58 din Legea
educatiei nationale nr. 1/2011, cu
modificarile ulterioare, si ale art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 212/2020 privind stabilirea unor masuri la nivelul
administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte
normative,
in temeiul prevederilor art. 15 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr.
24/2020 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile ulterioare,
ministrul educatiei
emite prezentul ordin.
Art. 1. -
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Programului national pilot de tip
„Scoala dupa scoala“, pentru elevii pana la clasa a VIII-a inclusiv, prevazute
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. -
Directia generala invatamant preuniversitar, Directia generala minoritati si
relatia cu Parlamentul, Unitatea de management al proiectelor cu finantare
externa, inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti, precum
si conducerile unitatilor de invatamant duc la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul
educatiei,
Sorin-Mihai Cimpeanu
Bucuresti, 19 februarie
2021.
Nr. 3.300.
ANEXA
NORME
METODOLOGICE
de aplicare a Programului national pilot de tip „Scoala dupa scoala“,
pentru
elevii pana la clasa a VIII-a inclusiv
Art. 1. - (1) Incepand cu semestrul al II-lea al anului scolar
2020-2021, Ministerul Educatiei organizeaza si asigura desfasurarea Programului
national pilot de tip „Scoala dupa scoala“, pentru elevii pana la clasa a
VIII-a inclusiv.
(2) Scopul principal al
Programului national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ este organizarea, in
scolile cu clase de invatamant primar si gimnazial, de activitati remediale, in
vederea acordarii de sprijin elevilor pentru formarea competentelor specifice,
sporirea sanselor de succes scolar si de acces la niveluri superioare de
educatie si diminuarea riscului de parasire timpurie a scolii.
Art. 2. - (1) Sunt eligibili pentru a participa la
Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“, mentionat la art. 1,
elevii pana la clasa a VIII-a inclusiv, aflati in risc de parasire timpurie a
scolii si/sau in risc ori in situatie de esec scolar, in special elevii care nu
au avut acces sau au avut acces deficitar la activitatile educationale
desfasurate prin intermediul tehnologiei si al internetului, precum si elevii
apartinand grupurilor vulnerabile, cum ar fi elevi romi, elevi din mediul
rural, elevi cu dizabilitati si elevi din comunitatile dezavantajate economic,
care indeplinesc criteriile de eligibilitate mentionate la alin. (2).
(2) Pentru participarea
la Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“, prevazut la art. 1,
elevii trebuie sa indeplineasca cel putin unul dintre urmatoarele criterii de
eligibilitate:
a) elevul nu a avut
acces sau a avut acces deficitar la activitatile educationale desfasurate prin
intermediul tehnologiei si al internetului, intrucat nu dispune de echipamente
informatice proprii sau nu beneficiaza de conexiune/conexiune fiabila la
internet;
b) elevul se afla
in situatie de corigenta la sfarsitul semestrului I al anului scolar 2020-2021
sau are situatia scolara neincheiata la cel putin o disciplina;
c) elevul are nevoie de
ore remediale, necesitate dovedita de rezultatele scolare obtinute in semestrul
anterior sau la evaluarea initiala de la inceputul semestrului in derulare.
Art. 3. - (1) Documentele justificative care stau la baza
incadrarii elevilor in criteriile de eligibilitate mentionate la art. 2 sunt:
a) pentru elevii care
nu au avut acces sau au avut acces deficitar la activitatile educationale
desfasurate prin intermediul tehnologiei si al internetului: lista prezentata
de catre unitatea de invatamant, pe baza solicitarii scrise a
parintelui/reprezentantului legal al elevului, care include o declaratie pe
propria raspundere in acest sens;
b) pentru elevii care
se afla in situatie de corigenta la sfarsitul semestrului I al anului scolar
2020-2021 sau au situatia neincheiata la cel putin o disciplina: lista elevilor
corigenti sau cu situatia neincheiata la sfarsitul semestrului precedent
prezentata de catre unitatea de invatamant;
c) pentru elevii care din alte motive au nevoie de activitate
remediala: rezultate scolare/rezultate la evaluarea initiala de la inceputul
semestrului prezentate de unitatea de invatamant.
(2) Documentele care dovedesc eligibilitatea elevilor pentru
participarea la Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ se
transmit inspectoratului scolar odata cu solicitarile de transa, iar copii ale
acestora se pastreaza la nivelul unitatii de invatamant.
Art. 4. - (1) Avand in vedere obligatia asigurarii pentru
fiecare elev din invatamantul general obligatoriu a accesului neingradit la
educatie de calitate si situatia exceptionala creata de pandemia de COVID-19,
care a condus la suspendarea cursurilor fata-in-fata, in anul scolar 2020-2021
vor avea acces cu prioritate la Programul national pilot de tip „Scoala dupa
scoala“ elevii mentionati la art. 2 alin. (2) lit. a).
(2) Unitatile de
invatamant in care exista elevi din categoria celor prevazuti la art. 2 alin.
(2) transmit catre inspectoratele scolare datele cu privire la numarul de elevi
eligibili pentru a participa la programul de educatie remediala.
(3) Inspectoratele
scolare, pe baza datelor transmise de catre unitatile de invatamant cu privire
la numarul de elevi eligibili, stabilesc unitatile de invatamant care vor
organiza activitati remediale in cadrul Programului national pilot de tip
„Scoala dupa scoala“ din lista celor care au optat pentru organizarea acestor
activitati.
(4) Inspectoratele
scolare repartizeaza bugetele corespunzatoare acordarii sprijinului financiar
unitatilor de invatamant in care vor fi organizate activitatile din Programul
national pilot de tip „Scoala dupa scoala“, in functie de numarul declarat de elevi
care se incadreaza in criteriile de eligibilitate.
(5) Elevii care provin din unitati de invatamant care nu
organizeaza activitati de educatie remediala pot participa la aceste activitati
in cadrul altor unitati de invatamant decat cele in care sunt inmatriculati,
conform planificarii realizate de catre inspectoratul scolar.
Art. 5. - (1) Inscrierea elevului pentru a participa la
activitatile de educatie remediala organizate in cadrul Programului national
pilot de tip „Scoala dupa scoala“ se realizeaza in urma informarii acestuia si
se face pe baza solicitarii scrise a parintelui, a reprezentantului legal sau,
dupa caz, a persoanei care a fost desemnata de parinte pentru intretinerea unui
copil, in perioada absentei parintilor, conform art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare
parinti.
(2) Solicitarile scrise
se depun sau se transmit prin fax sau e-mail la unitatea de invatamant in care
este scolarizat elevul, in termenul mentionat in calendarul Programului
national pilot de tip „Scoala dupa scoala“, prevazut in anexa la prezentele
norme metodologice.
(3) Unitatile de invatamant care nu organizeaza activitati
remediale si care inregistreaza cereri ale parintilor elevilor transmit aceste
solicitari catre inspectoratele scolare judetene, care vor repartiza elevii in
unitati de invatamant organizatoare ale programului.
(4) Finantarea activitatilor remediale din Programul national
pilot de tip „Scoala dupa scoala“ se va realiza in functie de numarul elevilor
care vor beneficia de activitati remediale in cadrul acelei unitati de
invatamant.
(5) In cazul in care,
la nivelul unei unitati de invatamant in care se organizeaza programul, numarul
cererilor depuse in vederea participarii la Programul national pilot de tip
„Scoala dupa scoala“ este mai mare decat numarul de locuri pentru care exista
finantare, inscrierea pe lista a elevilor se face tinand cont de prevederile
art. 4 alin. (1) si, in cadrul categoriei a, in ordinea descrescatoare a
numarului de criterii de eligibilitate cumulate de catre fiecare elev, dupa cum
urmeaza: se repartizeaza la inceput copiii care indeplinesc 3 dintre criteriile
mentionate la art. 2 alin. (2), apoi copiii care indeplinesc doua dintre
criterii si, in final, elevii care indeplinesc doar unul dintre criteriile
mentionate la art. 2 alin. (2).
(6) Daca dupa
inscrierea elevilor care indeplinesc criteriul mentionat la art. 2 alin. (2)
lit. a) mai exista locuri disponibile, vor fi inscrisi elevii care indeplinesc
criteriile mentionate la art. 2 alin. (2) lit. b) si/sau c), in ordinea
descrescatoare a numarului de criterii de eligibilitate cumulate de catre fiecare
elev.
(7) In cadrul fiecarui
criteriu de eligibilitate vor fi inscrisi cu prioritate in lista beneficiarilor
de activitati remediale elevii apartinand grupurilor vulnerabile mentionate la
art. 2 alin. (1), cu respectarea prevederilor alin. (5).
(8) Pe locurile ramase
disponibile dupa aplicarea criteriilor de eligibilitate mentionate la art. 2
alin. (2) unitatea de invatamant poate inscrie si alti elevi, pe baza unor
criterii de eligibilitate stabilite la nivelul scolii, in functie de conditiile
concrete din scoala, acordand prioritate elevilor proveniti din grupurile
vulnerabile mentionate la art. 2 alin. (1).
Art. 6. - (1)
Unitatile de invatamant in care se organizeaza activitati remediale in cadrul
Programului national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ realizeaza o analiza a
nevoilor de activitati remediale, pornind de la criteriile de eligibilitate
prevazute in prezentele norme metodologice si de la activitatea de
predare-invatare-evaluare desfasurata in unitatea de invatamant.
(2) Analiza mentionata la alin. (1) se realizeaza din perspectiva
nivelului de structurare a competentelor specifice ale elevilor, a participarii
directe a elevilor la cursurile online (absente, acces la echipamente,
calitatea conexiunii, alte aspecte), respectiv a participarii active a elevilor
la cursurile online (efectuarea si transmiterea temelor, implicarea directa in
comunicarea cu cadrul didactic, alte aspecte).
(3) Pe baza analizei
realizate conform alin. (1) si (2), unitatile de invatamant realizeaza o
propunere de program al activitatilor remediale. Analiza si propunerea de
program se transmit inspectoratului scolar. Propunerea trebuie sa contina si
informatii cu privire la resursele umane necesare pentru implementarea
programului, structura echipei pedagogice implicate in derularea programului,
responsabilitatile fiecarui membru si modalitatile de asigurare a calitatii
programului, respectiv de urmarire si evaluare a progresului inregistrat de
elevii participanti la program.
(4) In organizarea activitatilor de educatie remediala, unitatile
de invatamant vor avea in vedere urmatoarele recomandari:
a) constituirea grupelor cu o medie
de 12 elevi/grupa;
b) organizarea a 20 de ore de
activitati remediale/luna/elev, cu prezenta fizica in clasa;
c) proiectarea, organizarea si sustinerea activitatilor de catre cadre
didactice calificate provenite din unitatea de invatamant care organizeaza
programul sau din alte unitati de invatamant;
d) activitatile remediale, materializate in activitati de invatare, vor viza
imbunatatirea achizitiilor elevilor, in special a acelora care contribuie la
formarea competentelor de baza, fundamentale pentru formarea celorlalte
competente;
e) se au in vedere, cu prioritate,
activitati remediale care sa vizeze achizitiile care contribuie la formarea
competentelor de literatie si a competentelor STEM, incluzand si activitati
pentru formarea comportamentelor specifice competentei „a invata sa inveti“.
(5) In situatii
justificate, cum ar fi necesitatea pregatirii elevilor pentru examene de corigenta
sau de incheiere a situatiei scolare sau pentru actualizarea cunostintelor, in
perspectiva deschiderii noului an scolar, activitatile remediale se pot
desfasura si pe durata vacantei.
Art. 7. - (1) Pentru acoperirea costurilor organizarii si participarii
elevilor la activitatile de educatie remediala in cadrul Programului national
pilot de tip „Scoala dupa scoala“, incepand cu semestrul al II-lea al anului
scolar 2020-2021, se acorda unitatilor de invatamant care organizeaza Programul
national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ un sprijin financiar de 0,4
ISR/luna, exprimat in lei, per copil inscris in program, respectiv 200
lei/luna.
(2) ISR reprezinta indicatorul social de referinta, care la data
prezentelor norme metodologice are valoarea de 500 lei si poate fi ajustat
periodic de Guvernul Romaniei.
(3) Pentru Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“,
sprijinul financiar este considerat barem standard de cost per elev si este
destinat exclusiv acoperirii costurilor organizarii si participarii copiilor la
20 de ore/elev/luna de activitati de educatie remediala, respectiv sustinerii
financiare a salariilor cadrelor didactice care sunt implicate in activitatile
cu elevii, derulate in proiect.
Art. 8. - (1)
Conditia de acordare a sprijinului financiar lunar unitatilor de invatamant
care organizeaza Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ este de
participare a elevilor la cele 20 de ore/luna de activitati de educatie
remediala.
(2) In conditii
exceptionale, un elev poate sa absenteze lunar cel mult 5 ore de la
activitatile remediale. Reducerea sprijinului financiar acordat unui elev se va
face daca numarul de absente este mai mare de 25% din totalul de ore prevazut
pe luna pentru un elev. Absentele inregistrate din motive medicale nu conduc la
diminuarea sprijinului financiar.
(3) In cazul in care
parintele unui elev renunta, in scris, la participarea elevului la activitatile
de educatie remediala, unitatea de invatamant poate propune inspectoratului
scolar inlocuirea acestuia cu alt elev eligibil, care are nevoie de educatie
remediala, cu respectarea conditiilor prevazute in prezentele norme
metodologice.
Art. 9. - (1)
Unitatile de invatamant care organizeaza Programul national pilot de tip
„Scoala dupa scoala“ transmit lunar, in primele 5 zile calendaristice de la
inceputul fiecarei luni, catre inspectoratele scolare documentele tehnice
aferente derularii activitatilor remediale din luna precedenta, respectiv:
situatia continand numarul de elevi care au participat la activitatile de
educatie remediala in luna respectiva - liste de prezenta, orarul activitatilor
remediale planificate si realizate, pe zile si grupe de elevi.
(2) Documentele tehnice
prevazute la alin. (1) sunt insotite si de o solicitare de transa a sprijinului
financiar. Valoarea transei se stabileste ca rezultat al inmultirii numarului
de elevi care au participat la activitatile de educatie remediala cu valoarea
sprijinului financiar/luna per elev.
(3) Inspectoratele scolare transmit documentele tehnice primite de
la unitatile de invatamant catre expertii desemnati pentru monitorizarea
activitatilor remediale. Acestia centralizeaza situatiile si, tinand seama si
de rezultatele monitorizarii modului de desfasurare a activitatilor de educatie
remediala, conform prevederilor art. 12 alin. (2), acorda avizul tehnic pentru
activitatile remediale derulate de unitatile de invatamant si includ sumele
solicitate in solicitarea de transa a sprijinului financiar centralizata la nivelul
judetului/municipiului Bucuresti. Solicitarea de transa centralizata la nivelul
judetului/municipiului Bucuresti elaborata de expertii desemnati pentru
monitorizarea activitatilor remediale este transmisa la Ministerul Educatiei
pentru aprobare.
(4) Dupa aprobarea de catre Ministerul Educatiei a documentatiei
prevazute la alin. (3), inspectoratele scolare primesc deschideri de credite
corespunzatoare solicitarii de transa a sprijinului financiar centralizata la
nivelul judetului/municipiului Bucuresti aprobate, pe care le transmit
unitatilor de invatamant corespunzatoare.
Art. 10. - (1)
Ministerul Educatiei vireaza, lunar, in termen de 5 zile calendaristice de la
aprobarea cererilor de credite/solicitarilor de transa mentionate la art. 9
alin. (4), in conturile 50.05 „Sume de mandat si in depozit“ deschise de
inspectoratele scolare, sumele solicitate de acestea prin cererile de
credite/solicitarile de transa.
(2) Inspectoratele
scolare vireaza lunar sumele primite de la Ministerul Educatiei in conturile
50.06 „Sume de mandat si in depozit ale institutiilor publice de subordonare
locala“ deschise de consiliile locale la dispozitia unitatilor de invatamant
sau in contul 50.05 „Sume de mandat si in depozit“, dupa caz.
(3) Lunar, in termen de
3 zile de la primirea sumelor aferente in conturile 50.06/50.05, unitatile de
invatamant efectueaza plata personalului didactic implicat in activitatile de
educatie remediala.
Art. 11. - (1) Activitatile remediale organizate in cadrul
Programului national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ sunt coordonate, de
regula, de catre director, directorul adjunct sau de catre o persoana desemnata
de director sa coordoneze activitatea in cadrul structurii, in cazul unitatilor
de invatamant care functioneaza cu structuri scolare arondate.
(2) Fiecare unitate de
invatamant care participa la Programul national pilot de tip „Scoala dupa
scoala“:
a) informeaza
potentialii beneficiari si parintii acestora cu privire la prevederile legale
specifice Programului national pilot de tip „Scoala dupa scoala“, prin afisarea
acestora la loc vizibil si postarea pe site-ul unitatii de invatamant;
b) elaboreaza analiza
pentru stabilirea nevoilor de activitati remediale si programul activitatilor
remediale organizate in cadrul Programului national pilot de tip „Scoala dupa
scoala“;
c) centralizeaza solicitarile scrise ale parintilor elevilor de
inscriere, respectiv de retragere a acestora din cadrul programului si
intocmeste dosarul individual al fiecarui elev care beneficiaza de sprijinul
financiar, continand solicitarea scrisa de inscriere in program si documentele
justificative asociate acesteia, respectiv solicitarea scrisa de retragere din
program, daca este cazul;
d) monitorizeaza prezenta elevilor la activitatile din cadrul
programului si intocmeste listele de prezenta lunara, prin centralizarea
datelor furnizate zilnic de catre cadrele didactice implicate in implementarea
activitatilor de educatie remediala;
e) centralizeaza datele
cu privire la beneficiarii sprijinului financiar si intocmeste documentele
tehnice necesare pentru justificarea cheltuielilor;
f) elaboreaza
rapoartele cu privire la derularea Programului national pilot de tip „Scoala
dupa scoala“, pe care il transmite la inspectoratul scolar.
(3) Raportul final de
evaluare cu privire la derularea Programului national pilot de tip „Scoala dupa
scoala“, elaborat de catre unitatea de invatamant si aprobat de catre
conducerea acesteia, contine date cantitative si calitative cu privire la:
a) indeplinirea
conditiilor de acordare a sprijinului financiar si a cheltuielilor incluse in
baremul standard de cost;
b) participarea elevilor la
activitatile programului, inclusiv solicitarile de retragere a elevilor din
cadrul programului, depuse de catre parintii acestora.
(4) Raportul final va
contine si o analiza a frecventei elevilor si a rezultatelor scolare obtinute
de catre acestia, pe baza carora se apreciaza impactul Programului national
pilot de tip „Scoala dupa scoala“ asupra elevilor din unitatea de invatamant.
Art. 12. -
(1) Fiecare inspectorat scolar va fi sprijinit de catre o echipa de experti de
monitorizare angajati de Ministerul Educatiei, prin Unitatea de management al
proiectelor cu finantare externa (UMPFE).
(2) Inspectoratul
scolar, cu rol de partener asociat in derularea programului, are urmatoarele
responsabilitati:
a)
stabileste lista unitatilor de
invatamant in care se vor organiza activitati remediale finantate din Programul
national pilot de tip „Scoala dupa scoala“;
b) actualizeaza
permanent baza de date care cuprinde informatii referitoare la unitatile de
invatamant care deruleaza Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“;
c) transmite documentele tehnice primite de la unitatile de
invatamant catre expertii desemnati pentru monitorizarea activitatilor
remediale, in vederea centralizarii datelor, avizarii documentatiei si
transmiterii acesteia catre Ministerul Educatiei;
d) centralizeaza datele
rezultate din raportul final elaborat de fiecare unitate de invatamant care a
derulat Programul national de tip „Scoala dupa scoala“ si le transmite
expertilor tehnici;
e) repartizeaza unitatilor de invatamant implicate deschiderile de
credite bugetare primite, in urma aprobarii de catre Ministerul Educatiei a solicitarii
de transa centralizate la nivel de judet/municipiul Bucuresti;
f) monitorizeaza
asigurarea conditiilor optime pentru desfasurarea activitatilor remediale in
judetul respectiv/municipiul Bucuresti, conform prezentelor norme metodologice.
Art. 13. - (1) La nivel national, coordonarea Programului
national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ este asigurata de catre Ministerul
Educatiei, prin UMPFE.
(2) UMPFE asigura
angajarea de experti tehnici pentru monitorizarea implementarii Programului national
pilot de tip „Scoala dupa scoala“.
(3) Echipa tehnica de
monitorizare, formata din expertii mentionati la alin. (2) repartizati la
nivelul inspectoratului scolar, asigura monitorizarea implementarii Programului
national pilot de tip „Scoala dupa scoala“ prin activitati cum ar fi:
a) vizite de
monitorizare si suport in unitatile de invatamant din judet/municipiul
Bucuresti care deruleaza Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“;
b) centralizarea
solicitarilor de transa si a documentelor suport trimise de unitatile de
invatamant care deruleaza Programul national pilot de tip „Scoala dupa scoala“;
c) intocmirea rapoartelor stabilite prin prezentele norme
metodologice referitoare la derularea programului in unitatile de invatamant
din judet/municipiul Bucuresti si transmiterea lor la Ministerul Educatiei -
UMPFE.
ANEXA
la normele metodologice
CALENDARUL
Programului national pilot de tip „Scoala dupa scoala“
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu