METODOLOGIE DE ÎNSCRIERE A
COPIILOR
ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR
pentru anul școlar 2021-2022
Cap. I Dispoziții generale
Art.1. (1) Înscrierea copiilor în
învățământul primar pentru anul școlar 2021-2022 se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii.
(2) Inspectoratele
școlare soluționează orice situație legată de înscrierea în învățământul primar
în interesul superior al elevului și în limitele legii.
Art. 2 În sensul
prezentei metodologii, următorii termeni se definesc astfel:
a)
prin domiciliu se
înțelege inclusiv reședința.
b)
prin părinţi se înţelege inclusiv tutorele legal instituit
sau reprezentantul legal.
c)
școala de
circumscripție reprezintă unitatea de școlară aflată în proximitatea domiciliului
elevului;
d)
circumscripția
școlară reprezintă totalitatea străzilor arondate unității de învățământ
respective de către inspectoratul școlar.
Art.3. (1) Inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea
circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor, astfel încât să
asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare,
în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite
cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară
stabilită în anul școlar anterior, precum și în alte situații justificate, cum
ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului
de rezidență.
(2) Inspectoratele
școlare pot decide extinderea activității didactice în situația unităților de
învățământ care au un număr mare de solicitări de înscriere în clasa
pregătitoare, în alte unități de învățământ care au spații disponibile.
(3) Pentru informarea
părinților și a publicului interesat circumscripțiile școlare, planul de
școlarizare, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate sunt afișate la
fiecare unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe
site-ul inspectoratului școlar, conform Calendarului înscrierii în învățământul
primar pentru anul școlar 2021-2022, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin .
(4) În localitățile în
care funcționează unități de învățământ teologic/confesional, de arte și
sportiv, precum și unități de învățământ cu profil pedagogic care școlarizează
nivelul de învățământ primar, inspectoratele școlare decid dacă acestor unități
li se alocă sau nu circumscripție școlară.
(5) În cazul în care
unităților de învățământ menționate la alin. (4) li se alocă circumscripție
școlară, procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la
cap. V, VI și VII.
(6) În cazul în care
unităților de învățământ menționate la alin. (4) nu li se alocă circumscripție
școlară, procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la
cap. XI pentru unitățile de învățământ particular.
(7) Inspectoratele
școlare și unitățile de învățământ au obligația de a asigura permanent
informarea și consilierea părinților referitor la prevederile legii și ale
prezentei metodologii în ceea ce privește înscrierea copiilor în învățământul
primar. Directorul unității de învățământ desemnează o persoană, care răspunde
la solicitările părinților.
(8) Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ, cu
sprijinul organizațiilor nonguvernamentale și administrației locale, desfășoară
campanii de mediatizare a procesului de înscriere în învățământul primar a copiilor
care provin din medii defavorizate, ai căror părinți au un acces redus la informații, aflați în
dificultate.
Art.4 (1) Numărul de locuri care se acordă, prin
cifra de școlarizare, pentru clasa pregătitoare, în învățământul de stat, este
cel puțin egal cu numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe
învățământul primar, asigurând fiecărui copil un loc.
(2) Numărul
de clase pregătitoare cuprins în planul de școlarizare alocat de inspectoratul
școlar fiecărei unități de învățământ se stabilește la propunerea conducerii
unităților de învățământ, în funcție de
capacitatea de cuprindere a acesteia, determinată de numărul sălilor de
clasă în care poate fi organizat, în mod corespunzător, procesul de învățământ
la clasa pregătitoare, dar și la celelalte clase ale școlii, și de
obligativitatea cuprinderii în unitatea de învățământ a tuturor copiilor din
circumscripția școlară.
(3) La
alocarea numărului de clase pregătitoare se ține cont de numărul copiilor care
au împlinit vârsta pentru a începe învățământul primar, de arondarea străzilor
la unitățile de învățământ, precum și de efectivul maxim de elevi la clasă
prevăzut la art. 63 alin. (1) lit. c) din Legea educației naționale nr. 1/2011,
cu modificările și completările ulterioare.
Cap. II Condiții de înscriere în
învățământul primar
Art. 5 (1) Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani
până la data de 31 august 2021, inclusiv, au obligația de a înscrie copiii în
învățământul primar în clasa pregătitoare, în conformitate cu prevederile legii
și ale prezentei metodologii.
(2) Procesul
de înscriere în învățământul primar nu este condiționat de frecventarea grupei
mari a învățământului preșcolar.
Art. 6 (1)
Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie - 31
decembrie 2021, inclusiv, pot să își înscrie copiii în învățământul primar, în
clasa pregătitoare, dacă nivelul lor de dezvoltare este corespunzător.
(2) În situația copiilor menționați la alin. (1) care au frecventat
grădinița, înscrierea în clasa pregătitoare se face la solicitarea scrisă a
părinților, în baza recomandării eliberate de unitatea de învățământ cu nivel
preșcolar.
Solicitarea de eliberare a recomandării prevăzute la Anexa nr. 1 la prezenta
Metodologie poate fi depusă direct la unitatea de
învățământ sau transmisă prin poștă/mijloace electronice. La solicitarea
părintelui, unitatea de învățământ cu nivel preșcolar poate transmite
recomandarea și prin poștă cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice.
(3)
Părinții, ai căror copii împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie -
31 decembrie 2021, inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare în anul școlar 2021-2022 sau ai celor pentru care nivelul de
dezvoltare nu este corespunzător pentru parcurgerea cu succes a clasei
pregătitoare vor fi consiliați în vederea înscrierii copiilor la grădiniță, în
grupa mare.
Art. 7. - (1) Evaluarea
dezvoltării copiilor, menționată la art. 6 alin. (1), se efectuează de către centrele județene
de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse
și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE)
doar în situația copiilor care nu au frecventat grădinița sau care s-au întors
din străinătate, în perioada prevăzută de Calendarul
înscrierii în învățământul primar.
(2) Comisia județeană/a municipiului București de înscriere a copiilor în
învățământul primar, denumită în continuare Comisia
județeană / a municipiului București, poate decide organizarea activității
de evaluare a dezvoltării copiilor în locații accesibile, pentru a evita
deplasarea pe distanțe lungi a copiilor și a părinților acestora.
(3) Părinții copiilor menționați la alin. (1)
depun/transmit prin e-mail sau prin poștă, la CJRAE/CMBRAE, cererea-tip în care se solicită evaluarea copilului în vederea
stabilirii nivelului de dezvoltare a acestuia, prevăzută în Anexa nr. 2 la prezenta Metodologie.
(4) Perioada de desfășurare a activității de evaluare a dezvoltării copiilor,
efectuată de CJRAE/CMBRAE, precum și adresele acestor instituții la care se
desfășoară evaluarea sunt afișate la avizierul și pe site-ul unităților de
învățământ, CJRAE/CMBRAE și al inspectoratului școlar. Activitatea va fi
realizată în intervalul orar 10,00-18,00, în baza unei programări telefonice,
astfel încât programul de desfășurare să poată fi adaptat pentru asigurarea
tuturor măsurilor de siguranță și sănătate a copiilor și părinților.
(5) Rezultatul evaluării dezvoltării copilului este comunicat în scris,
prin e-mail sau prin poștă, cu confirmare de primire, după caz, sau este
înmânat direct părintelui/ tutorelui legal instituit/ reprezentantului legal
care a solicitat evaluarea. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat și are caracter confidențial.
(6) Unitățile de învățământ care școlarizează la nivel preșcolar și
CJRAE/CMBRAE transmit Comisiei județene/a municipiului București listele
nominale ale copiilor cărora li s-au eliberat recomandări, respectiv
procesele-verbale cu numele copiilor și rezultatele evaluării, după caz.
Art. 8 În
clasa pregătitoare din învățământul special și învățământul special integrat cu clasa/ grupa sunt înscriși copii cu cerințe educaționale
speciale care împlinesc vârsta de 8 ani până la data începerii anului școlar.
La solicitarea scrisă a părinților pot fi înscriși în clasa pregătitoare și
copii cu cerințe educaționale speciale cu vârste cuprinse între 6 și 8 ani la
data începerii anului școlar.
Cap. III Alegerea unității de învățământ la care va fi înscris copilul
Art. 9. - (1) Toți copiii ai căror părinți solicită înscrierea
în clasa pregătitoare la școala de circumscripție sunt înmatriculați la
unitatea de învățământ solicitată.
(2) Pe
locurile libere, se înscriu și, ulterior, se înmatriculează copiii care provin
din alte circumscripții școlare, inclusiv din alte localități, în conformitate
cu solicitările părinților și cu
prevederile prezentei metodologii.
(3) În
sensul prezentei metodologii, numărul locurilor libere la clasa pregătitoare
este stabilit ca diferență între numărul de locuri alocate pentru clasa
pregătitoare și numărul de copii din circumscripție care trebuie înscriși la
acel nivel de clasă.
Art.10. - (1) În situația în care într-o unitate de învățământ numărul cererilor de
înscriere primite de la părinți al căror
domiciliu se află în afara circumscripției școlare este mai mare decât numărul
de locuri libere definit conform art. 10 alin.(3), se aplică criterii de
departajare generale și specifice, stabilite în conformitate cu prevederile
prezentei metodologii.
(2)
Criteriile generale de departajare care se aplică în situația prevăzută la
alin. (1) sunt următoarele:
a) existența
unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;
b) existența
unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația copilului
care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se
asimilează situației copilului orfan de ambii părinți;
c) existența
unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
d) existența
unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ
respectivă.
(3) În cazul
în care numărul cererilor de înscriere din afara circumscripției școlare este
mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în
ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate
de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care îndeplinesc trei
dintre criteriile menționate la alin. (2), apoi copiii care îndeplinesc două
dintre criterii și, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre
criteriile menționate la alin. (2).
(4) În caz
de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care îndeplinesc același număr
de criterii generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor este
cea menționată la alin. (2).
(5)
Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de
învățământ și se aplică în situația prevăzută la alin. (1), după aplicarea
criteriilor generale menționate la alin. (2). Pentru criteriile specifice
stabilite, unitatea de învățământ indică documentele doveditoare pe care
părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de
înscriere.
(6) Criteriile
specifice de departajare stabilite de unitatea de învățământ trebuie să țină
cont de faptul că toți copiii au drepturi egale de acces la educație,
indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate,
confesiune și nu pot include existența unor liste de preînscrieri, organizate
în afara calendarului înscrierii, sau orice alte proceduri care nu respectă
spiritul și litera prezentei metodologii.
(7) În cazul
în care la o unitate de învățământ, pe ultimul loc liber, este înmatriculat un
copil din altă circumscripție școlară, fratele său geamăn/sora sa geamănă este
admis/admisă la aceeași unitate de învățământ, peste numărul de locuri alocat.
Art. 11. - (1) Criteriile specifice de departajare menționate la art. 11 alin. (5)
sunt elaborate în urma consultării cadrelor didactice și a partenerilor sociali
– sindicate, consiliu reprezentativ al părinților/asociația de părinți și sunt
aprobate de Consiliul de administrație al unității de învățământ, după verificarea
existenței unor circumstanțe discriminatorii de către consilierul juridic al
inspectoratului școlar.
(2)
Criteriile specifice de departajare se fac publice, la data menționată în
Calendarul înscrierii în învățământul primar, pentru anul școlar 2021- 2022,
prin afișare la sediul unității de învățământ. După această dată, modificarea
ori adăugarea altor criterii specifice de departajare este interzisă.
Cap. IV Informarea
publicului privind procedura de înscriere
Art. 12. - (1) Comisia județeană/a municipiului București asigură:
a) instituirea și funcționarea
unei linii telverde, care va funcționa până la data de 4 iunie 2021, la care
părinții/ tutorii legal instituiți/reprezentanții legali și alte persoane
interesate pot obține, gratuit, informații referitoare la înscrierea copiilor
în învățământul primar.
b) afișarea tuturor
informațiilor referitoare la înscrierea în învățământul primar, inclusiv
circumscripțiile școlare și planul de școlarizare, la fiecare unitate de
învățământ din județ, precum și pe site-ul inspectoratului școlar.
(2) Inspectoratele școlare postează pe site-ul
instituției, pe prima pagină, la rubrica „Înscrierea în învățământul primar 2021”,
următoarele date:
a) informații cu privire la circumscripțiile școlare pentru
fiecare unitate de învățământ: denumirea și adresa unității de învățământ,
străzile/adresele arondate unității de învățământ, numărul de clase
pregătitoare alocate, adresa site-ului unității de învățământ (pentru unitățile
care au site), în format standard;
b) informații cu privire la linia telverde, instituită la
nivelul inspectoratului școlar: numărul de telefon telverde, data de la care
acesta este funcțional, programul de
funcționare, alte informații utile;
c) Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul
primar pentru anul școlar 2021-2022 și calendarul înscrierii;
d) modalitatea de stabilire a numărului de
locuri libere ;
e) criteriile
de departajare generale și specifice care sunt utilizate în cazul în care
numărul de opțiuni pentru respectiva unitate de învățământ este mai mare decât
numărul de locuri libere.
(3) Comisia
județeană/a municipiului București coordonează organizarea ședințelor de
informare și consiliere a părinților copiilor înscriși la grădiniță și care
încep învățământul primar în anul școlar 2021-2022 și iau toate măsurile pentru
comunicarea, către mijloacele de comunicare în masă, a informațiilor legate de
înscrierea în învățământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la linia
telverde și numărul acestuia.
(4) Toate unitățile de învățământ în care se va desfășura
activitatea clasei pregătitoare în anul școlar 2021-2022 au obligația de a
oferi informații referitoare la procedura de înscriere a copiilor în
învățământul primar și de a organiza acțiuni de promovare a ofertei școlii pe
site sau prin afișare la avizierul școlii.
(5) Fiecare unitate de învățământ încarcă pe site-ul
propriu, pe lângă denumirea și adresa unității de învățământ, străzile/adresele
arondate unității de învățământ, numărul de clase pregătitoare alocate, modalitatea de stabilire a numărului de locuri libere,
criteriile de departajare generale și specifice care
sunt utilizate în cazul în care numărul de opțiuni pentru respectiva unitate de
învățământ este mai mare decât numărul de locuri libere, precum și alte
informații care să permită părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din
cadrul unității, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ
în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala,
posibilitatea organizării programului „Școala după școală”, fotografii ale
spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare. Pentru
asigurarea protecției datelor personale, în fotografiile care sunt postate pe site nu trebuie să apară
persoane.
(6) În situația în care unitățile de învățământ nu au
site propriu, informațiile menționate la alin. (5) vor fi încărcate pe site-ul
inspectoratului școlar.
Cap. V Procedura de înscriere în învățământul primar
Art.13. (1)
Înscrierea în învățământul primar se face prin depunerea unei cereri-tip de
înscriere însoțită de documente justificative.
(2) Cererea-tip de înscriere se poate completa online, transmite prin
e-mail, prin poștă sau se poate depune la secretariatul unității de învățământ
la care părintele dorește înscrierea copilului, în perioada prevăzută de
Calendarul înscrierii în învățământul primar.
(3) În situația completării
online a cererii de înscriere sau a transmiterii prin e-mail sau prin poștă,
părintele va transmite unității de învățământ declarația-tip pe proprie
răspundere, prevăzută în Anexa nr. 3 la prezenta Metodologie, cu privire la
veridicitatea informațiilor completate în cerere, respectiv recomandarea de
înscriere în clasa pregătitoare, în situația menționată la art. 6 alin. (1).
(4) Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie și se face la
unitatea de învățământ la care părintele solicită înscrierea sau prin
intermediul mijloacelor electronice și constă în compararea datelor introduse
în aplicația informatică cu documentele transmise de către părinte. Prezentarea de înscrisuri false se pedepsește conform
legii și atrage pierderea locului obținut prin fraudă.
(5) În situația depunerii cererii-tip de înscriere și a documentelor justificative
direct la unitatea de învățământ, verificarea și validarea datelor introduse se
fac în prezența părintelui și a cel puțin unui membru din comisia de înscriere,
conform programării realizate de către unitatea de învățământ.
(6) În perioada prevăzută de Calendarul
înscrierii în învățământul primar, conducerile unităților de învățământ asigură
prezența unui număr suficient de persoane din comisia de înscriere și stabilesc
programul de lucru al comisiei în schimburi, atât în program de dimineață, cât
și de după amiază, în intervalul orar 8,00-18,00 (luni-joi), respectiv 8,00 –
17,00 (vineri), pentru a sprijini participarea părinților la procedurile de
completare/validare a cererilor-tip de înscriere.
(7)
Conducerile unităților de învățământ și inspectoratele școlare se asigură că
programul de completare/validare a cererilor-tip de înscriere în învățământul
primar este adaptat solicitărilor părinților permite procesarea tuturor
solicitărilor și asigură fluența procedurilor, evitând aglomerația.
(8) În
vederea asigurării fluenței procedurilor și a evitării aglomerației, unitățile
de învățământ asigură inclusiv posibilitatea de programare telefonică a
părinților pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere.
Numărul de telefon la care părinții pot apela este afișat la avizierul unității
de învățământ, pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului
școlar.
(9) Unitățile de învățământ
informează părinții că ordinea în care se programează telefonic pentru
completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere sau în care se prezintă
pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere nu presupune
crearea unei liste de preînscriere și/sau acordarea unei priorități la
înscriere. Informația este afișată la secretariatul unității de învățământ, la
avizierul acesteia și pe site-ul școlii, dacă acesta există, și este comunicată
direct părinților la momentul programării telefonice sau al prezentării pentru
completarea/validarea cererii-tip de înscriere.
Art.14. (1) În situația în
care cererea-tip de înscriere se completează la sediul unității de învățământ
la care se dorește înmatricularea copilului, completarea datelor în aplicația
informatică se face în prezența părintelui, de către un membru al comisiei de
înscriere din școală. În acest caz, imediat după completarea cererii-tip de
înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisia de înscriere din fiecare
unitate de învățământ asigură imprimarea
unui număr de cereri-tip de înscriere, care să fie completate de mână de către
părinți, în situația în care completarea cererilor-tip de înscriere nu se poate
face direct în aplicația informatică, din motive obiective, cum ar fi
întreruperea alimentării cu energie electrică, imposibilitatea temporară a
conectării la internet și altele asemenea. În aceste cazuri, comisia informează
persoanele care se prezintă pentru înscriere despre situația apărută și le
solicită acestora să completeze manual cererea-tip de înscriere și să o
semneze. Părinții sunt informați că, după remedierea
situației speciale, vor fi invitați din nou la unitatea de învățământ pentru a
verifica datele introduse în aplicația informatică, pe baza cererii scrise
depuse anterior, prin semnarea exemplarului de cerere-tip tipărit din
calculator.
(2)
Părintele depune, în momentul completării cererii – tip de înscriere la
unitatea de învățământ, sau, după caz, în momentul validării acesteia, o copie a
actului de identitate propriu și o copie a certificatului de naștere al
copilului, certificate conform cu originalul de către secretariatul unității de
învățământ, pe baza documentelor originale.
(3) În cazul în care cererea-tip de înscriere este completată pentru un
copil care împlinește vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie
2021, inclusiv, alături de documentele menționate la alin. (2) părintele transmite
și o copie a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare.
(4)
Părinții divorțați depun la înscriere dovada modului în
care se exercită autoritatea părintească și la care dintre ei a fost stabilită
locuința minorului.
(5) În cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de învățământ
decât școala de circumscripție, pe lângă documentele menționate la alin. (2)
și, după caz, la alin. (3), părinții depun/transmit pe e-mail sau prin poștă și
documente în copie simplă care dovedesc îndeplinirea criteriilor de
departajare, stabilite în conformitate cu art. 10.
(6) În cazul
în care solicită înscrierea la altă unitate de învățământ decât școala de
circumscripție, părintele menționează, prin bifarea acestei opțiuni în cererea-tip
de înscriere, dacă este de acord cu înscrierea copilului la școala de
circumscripție, în situația în care acesta nu este admis la școala solicitată,
din lipsă de locuri libere.
Art.15. -
(1) Inspectoratele școlare și unitățile de învățământ informează părinții prin afișare la avizier și postare pe site-urile
instituțiilor, după caz, cu privire la faptul că aplicația informatică nu
permite înscrierea la mai multe unități de învățământ.
(2) În cazul în care aplicația informatică
semnalează că pentru copilul respectiv a mai fost depusă o cerere de înscriere
la altă unitate de învățământ, înscrisă în baza de date, întrucât a fost
validată, dosarul de înscriere nu este acceptat și rămâne valabilă opțiunea
deja asumată pentru altă unitate de învățământ.
(3) Pentru validarea cererii-tip de înscriere, în situația în care
părintele depune direct documentele la unitatea
de învățământ, un membru al comisiei de înscriere din unitatea de învățământ tipărește
fișa completată în aplicația informatică, în prezența părintelui.
(4) Validarea fișei tipărite din aplicația informatică poate fi realizată
prin semnătură la sediul unității de învățământ sau prin mijloace electronice,
după caz.
(5) În situația în care comisia de înscriere din unitatea de învățământ
identifică erori sau neclarități în completarea cererii-tip sau în documentele
depuse/transmise, părinții/ tutorii legal instituiți/ reprezentanții legali vor
fi contactați de către comisia de înscriere în învățământul primar din unitatea
de învățământ în vederea remedierii acestora, iar procesul de validare se reia
în conformitate cu prevederile alineatelor (3) și (4) cu încadrarea în
termenele prevăzute de Calendarul
înscrierii în învățământul primar, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Art. 16. - (1) După încheierea perioadei de completare și
validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în clasa
pregătitoare se face în două etape succesive, după cum urmează:
a)
prima etapă, în
care repartizarea copiilor se face pe baza informațiilor din cererile-tip de
înscriere și din documentele depuse/transmise de părinți, folosind aplicația
informatică și pe baza deciziilor consiliilor de administrație ale unităților
de învățământ, luate în urma aplicării criteriilor de departajare pentru copiii
din alte circumscripții școlare.
b)
a doua etapă, în
care este asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au
participat la prima etapă sau nu au fost distribuiți, din diferite motive.
(2) În
situații excepționale, consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare
pot ajusta planul de școlarizare pentru a asigura accesul la educație al
tuturor copiilor care trebuie să fie cuprinși în clasa pregătitoare în anul
școlar 2021-2022.
(3) Inspectoratele școlare informează direcțiile de specialitate din
Ministerul Educației (ME) despre aceste situații și despre
deciziile luate pentru soluționarea lor.
Cap. VI Prima etapă de înscriere în
învățământul primar
Art. 17. - (1) În prima etapă, procesarea cererilor-tip de înscriere se desfășoară la
Comisia națională de înscriere a copiilor în învățământul primar, denumită în
continuare Comisia națională, cu
ajutorul aplicației informatice și la nivelul unităților de învățământ, pe baza
informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse/
transmise de părinți/ tutori legal instituiți/ reprezentanți legali.
(2)
Procesarea cererilor-tip de înscriere se face în ordine, respectând următoarele
priorități:
a) în prima
fază sunt admiși la școala de circumscripție copiii ai căror părinți au
solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere. Repartizarea acestora
conform solicitării din cererea-tip de înscriere se realizează cu ajutorul
aplicației informatice;
b) în a doua
fază se procesează cererile părinților care solicită înscrierea la o altă
unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe locurile rămase
libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora se realizează la nivelul
comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor
generale și specifice de departajare, iar listele finale sunt validate de către
Consiliul de administrație al unității de învățământ;
c) în a
treia fază sunt admiși la școala de circumscripție copiii ai căror părinți au
solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar nu au
fost înmatriculați, din lipsă de locuri. Repartizarea acestora se realizează cu
ajutorul aplicației informatice, dacă în cererea-tip de înscriere a fost bifată
opțiunea de înscriere la școala de circumscripție, în cazul neadmiterii la
școala solicitată.
Art. 18. - (1) În prima fază, cu ajutorul aplicației informatice, toți copiii ai căror
părinți au solicitat înscrierea la școala de circumscripție sunt înmatriculați
conform opțiunii.
(2) După
încheierea primei faze, Comisia națională comunică comisiilor de înscriere din
unitățile de învățământ locurile rămase libere, stabilite în conformitate cu
prevederile art. 9 alin. (3).
Art. 19. - (1) În a doua fază de înscriere, în conformitate cu
Calendarul înscrierii în învățământul primar și cu programul afișat, la fiecare
unitate de învățământ la care au rămas locuri libere, comisia de înscriere din
unitatea de învățământ analizează cererile-tip de înscriere și documentele
depuse/transmise de părinții copiilor care au domiciliul în afara
circumscripției școlare.
(2) În cazul
în care numărul solicitărilor este mai mic sau egal cu numărul locurilor
libere, comisia de înscriere validează înscrierea copiilor respectivi în unitatea de
învățământ, fără nicio restricție.
(3) În cazul
în care numărul solicitărilor este mai mare decât numărul locurilor libere,
comisia de înscriere din unitatea de învățământ aplică criteriile de
departajare generale și apoi, dacă este necesar, pe cele specifice, în vederea
stabilirii candidaților care vor fi admiși.
Art. 20. - (1) Până la data precizată în calendarul înscrierii, Comisia de înscriere
în învățământul primar din fiecare unitate de învățământ la care au rămas
locuri libere după prima fază procesează cererile părinților copiilor proveniți
din alte circumscripții școlare și stabilește lista copiilor care sunt
înmatriculați la unitatea de învățământ, în clasa pregătitoare. Decizia se ia
în funcție de numărul de locuri libere, de numărul de cereri și pe baza
criteriilor de departajare.
(2) În conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din
Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, la solicitarea
unităților de învățământ, consiliile de administrație ale inspectoratelor
școlare pot aproba, în situații excepționale, depășirea efectivelor maxime
stabilite de lege pentru clasele pregătitoare la care numărul solicitărilor de
înscriere ale părinților proveniți din alte circumscripții școlare este mare.
(3) Aplicarea criteriilor și stabilirea listei copiilor
declarați admiși în unitatea de învățământ respectivă, a listei cererilor
respinse, din lipsă de locuri, se fac în plenul comisiei și se consemnează
într-un proces-verbal, care rămâne la dosarul comisiei.
(4)
Rezultatele analizei și decizia Comisiei de înscriere din unitatea de
învățământ sunt transmise Comisiei județene/a municipiului București și
Comisiei naționale, până la data prevăzută de calendar.
Art. 21. - (1) În a treia fază a primei etape de înscriere, cu ajutorul aplicației
informatice, se procesează cererile părinților care inițial au solicitat
înscrierea la altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, dar
nu au fost admiși, din lipsă de locuri și au optat, în cererea-tip de
înscriere, pentru întoarcerea la școala de circumscripție.
(2) Având în
vedere că locurile copiilor menționați la alin. (1) au fost rezervate la școala
de circumscripție până la această fază, toți copiii din circumscripția școlară
ai căror părinți au optat în cererea-tip de înscriere pentru întoarcerea la
școala de circumscripție, în cazul în care nu au fost admiși la școala
solicitată inițial, sunt înmatriculați la școala de circumscripție.
Art. 22. - (1) La încheierea primei etape de înscriere, aplicația informatică stabilește
numărul de locuri disponibile de la fiecare unitate de învățământ.
(2) La
încheierea primei etape de înscriere, se consideră locuri disponibile, pe lângă
locurile rămase neocupate după a doua fază de repartizare, și locurile copiilor
din circumscripția școlară respectivă, care au fost înmatriculați la o altă
școală, în faza a doua de înscriere, sau care nu s-au înscris în nicio unitate
de învățământ în această etapă.
Art. 23. - (1) Lista candidaților înmatriculați după prima etapă
se afișează la fiecare unitate de învățământ și pe site-ul inspectoratului
școlar, conform Calendarului înscrierii în învățământul primar. Lista conține
numele și prenumele candidaților înmatriculați.
(2) Locurile
disponibile de la toate unitățile de învățământ din județ/municipiul București,
stabilite în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2), sunt afișate la
fiecare unitate de învățământ care școlarizează clasa pregătitoare și pe
site-ul inspectoratului școlar, pentru informarea părinților.
(3) Comisia
județeană/a municipiului București afișează situația completării locurilor la
fiecare unitate de învățământ, numărul de locuri disponibile în sensul art. 22
și numărul copiilor neînscriși după prima etapă.
(4)
Informațiile menționate la alin. (3) se afișează pe site-ul inspectoratului
școlar, precum și la fiecare unitate de învățământ.
Cap. VII A doua etapă de înscriere în învățământul primar
Art. 24. - (1) Părinții ai copiilor care nu au fost cuprinși
într-o unitate de învățământ în prima
etapă de înscriere sau care nu au participat la aceasta etapă completează o
nouă cerere-tip de înscriere în cea de-a doua etapă, pentru locurile
disponibile.
(2)
Cererile-tip de înscriere pot fi completate doar pentru unitățile de învățământ
la care există locuri disponibile, afișate conform prevederilor art. 23.
Unitățile de învățământ care nu mai au locuri disponibile nu pot primi
cereri-tip de înscriere în învățământul primar în etapa a doua, iar opțiunile
online pentru aceste unități de învățământ
sunt respinse de aplicația informatică.
(3) În
cererea-tip de înscriere pentru etapa a doua, părinții completează, în ordinea
descrescătoare a preferințelor, maximum trei opțiuni pentru unități de
învățământ la care mai există locuri disponibile.
Art. 25. - (1)
Părinții copiilor menționați la art. 24 depun/transmit cererea-tip de înscriere
în învățământul primar online sau la secretariatul școlii aflate pe prima
poziție din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa a doua.
(2) Completarea cererii-tip de înscriere se face în perioada prevăzută de Calendarul
înscrierii pentru etapa a doua, prin introducerea în aplicația informatică a
datelor furnizate de părinte.
(3)
Validarea cererii-tip de înscriere se face la unitatea de învățământ aflată pe
prima poziție din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa a doua, în conformitate
cu prevederile prezentei metodologii. Modalitatea de validare este cea
prevăzută la Art. 15, alineatele (3), (4)
și (5).
Art. 26. - (1) După încheierea perioadei de completare și validare a cererilor-tip de
înscriere depuse pentru a doua etapă de înscriere, unitățile de
învățământ analizează și soluționează cererile părinților, aplicând o procedură
specifică elaborată de inspectoratul școlar și aprobată de Consiliul de
administrație al inspectoratului școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în
limita locurilor disponibile.
(2)
Procedura specifică menționată la alin. (1) este comunicată prin afișare la
unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar, conform
Calendarului înscrierii în învățământul primar .
(3) Comisia
județeană/a municipiului București are obligația de a informa ME cu privire la
procedura menționată la alin. (1).
Art. 27. - La încheierea operațiilor menționate la Art. 26, conform Calendarului înscrierii
în învățământul primar, se afișează lista cuprinzând numele și prenumele
candidaților înmatriculați la fiecare unitate de învățământ.
Art. 28. - (1) În situația în care mai
există copii care nu au fost încă înscriși la
nicio unitate de învățământ, inspectoratul
școlar centralizează și soluționează cererile părinților acestor copii.
(2) Comisia
județeană/a municipiului București asigură cuprinderea în clasa pregătitoare a copiilor
care nu au fost încă înscriși la nicio unitate de învățământ, în conformitate
cu prevederile prezentei metodologii, în funcție de opțiunile părinților, de
numărul de locuri disponibile și de criteriile de departajare anunțate conform
prezentei metodologii.
(3) Pentru
rezolvarea situațiilor menționate la alin. (1), Comisia județeană/a
municipiului București utilizează locurile disponibile, stabilite conform art.
22.
(4) Ocuparea
locurilor disponibile se face în ordinea stabilită, prin aplicarea criteriilor
de departajare generale și specifice, prevăzute în prezenta metodologie.
(5) În situații excepționale, formaţiunile de elevi pot funcţiona peste efectivul maxim,
cu cel mult 3 elevi, după caz, peste numărul maxim prevăzut la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările
și completările ulterioare, cu aprobarea Consiliului de administraţie al
inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări din partea consiliului de
administraţie al unităţii de învăţământ care solicită exceptarea de la prevederile
alin. (1).
(6) Comisia județeană/a
municipiului București asigură informarea publicului interesat referitor la
procedurile ce trebuie aplicate și la calendarul depunerii/transmiterii și
soluționării cererilor de înscriere ale părinților menționați la alin. (1).
Art. 29. – Comisiile județene/Comisia
municipiului București rezolvă,
în a doua etapă de înscriere, precum și ulterior prevederilor
Calendarului înscrierii, orice altă situație referitoare la înscrierea în
învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al
copilului.
Cap. VIII Procedura de înscriere în învățământul primar în unitățile cu
predare în limbile minorităților naționale
Art. 30. - Înscrierea copiilor în clasa
pregătitoare, în unitățile cu predare în limba unei minorități naționale, se
face în conformitate cu prevederile prezentei metodologii și cu calendarul
aprobat.
Art.31. - (1) La stabilirea planurilor de școlarizare, inspectoratele școlare iau
toate măsurile pentru a asigura dreptul la educație în limba maternă al tuturor
copiilor, alocând unităților de învățământ/secțiilor cu predare în limba
respectivă un număr de clase suficient pentru a permite cuprinderea tuturor
copiilor care doresc să studieze în limba maternă respectivă.
(2)
Prevederile alin. (1) se aplică pentru asigurarea dreptului copiilor aparținând
minorităților naționale de a studia în limba maternă, respectiv dreptul de a
studia limba maternă, conform legii.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică, în egală
măsură, pentru asigurarea dreptului copiilor de a studia în limba română, în
zonele în care majoritatea unităților de învățământ sunt cu predare în altă
limbă.
(4) Prin excepție de la prevederile art. 10 alin. (5),
referitoare la ordinea de aplicare a criteriilor generale, respectiv a
criteriilor specifice de departajare, în cazul în care unitățile de învățământ
cu predare în limba unei minorități naționale au stabilit printre criteriile
specifice de departajare criteriul de cunoaștere a limbii de predare, acesta
poate fi aplicat înaintea criteriilor generale de departajare.
Cap. IX Asigurarea dreptului la educație al tuturor
copiilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de legislația în vigoare
Art. 32. - (1) După încheierea celei de-a doua etape, unitățile de învățământ
analizează rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregătitoare, le compară
cu rezultatele recensământului și informează comisiile/comisia județeană/ a
municipiului București cu privire la situația copiilor recenzați care nu sunt
încă înmatriculați la o unitate de învățământ.
(2) Dacă
analiza menționată la alin. (1) demonstrează că există copii recenzați
neînscriși în nicio unitate de învățământ, inspectoratele școlare și unitățile
de învățământ, împreună cu autoritățile administrației publice locale și cu
sprijinul organizațiilor nonguvernamentale, fac demersurile legale pentru
asigurarea dreptului la educație al copiilor care trebuie să fie școlarizați în
anul școlar 2021-2022.
Art. 33. - (1) Copiii care trebuie să fie școlarizați în anul 2021-2022, dar care nu au
fost înmatriculați sau nu au participat la etapele anterioare de înscriere,
sunt distribuiți de Comisia județeană/a municipiului București, cu respectarea
interesului superior al copilului, a prevederilor prezentei metodologii și
ținând cont de solicitările părinților/ tutorilor legal instituiți/
împuterniciților legali.
(2)
Distribuirea acestora se face la școala de circumscripție sau la altă unitate
de învățământ pentru care optează părintele, pe locurile disponibile.
(3) În cazul
în care pentru o unitate de învățământ există mai multe cereri decât locuri
libere, departajarea se face în funcție de criteriile menționate la art. 10,
conform prevederilor prezentei metodologii.
(4)
CJRAE/CMBRAE asigură, la solicitarea părinților/ tutorilor legal instituiți/
reprezentanților legali, serviciile de evaluare a dezvoltării copiilor,
inclusiv după încheierea perioadei de evaluare prevăzute în Calendarul
înscrierii în învățământul primar. Având în vedere faptul că, din punct de
vedere al nivelului de dezvoltare a copilului, schimbările care intervin la
vârsta de 5 – 6 ani sunt continue, și, în unele situații, alerte, la
solicitarea scrisă a părinților/ tutorilor legal instituiți / reprezentanților
legali, copiii care nu au primit
recomandare pentru înscrierea în clasa
pregătitoare pot să se adreseze unității de învățământ cu nivel preșcolar sau
CJRAE/CMBRAE, după caz, pentru eliberarea recomandării pentru înscrierea în
învățământul primar.
Art. 34. - (1) În localitățile în care majoritatea unităților de
învățământ sunt cu predare în limba română și există unități de
învățământ/secții cu predare în limba unei minorități naționale, comisiile
județene și a municipiului București iau toate măsurile pentru a asigura
accesul oricărui copil din localitate la studiul în limba maternă, prin
stabilirea de circumscripții școlare specifice pentru copiii care au ca limbă
maternă limba respectivă.
(2) Dacă în
localitățile menționate la alin. (1) există un număr mic de unități de
învățământ cu predare în limba unei minorități, atunci inspectoratele școlare
respective pot decide să nu aloce circumscripții școlare pentru aceste unități
de învățământ. În acest caz, părinții copiilor care au ca limbă maternă limba
minorității respective pot solicita înscrierea la oricare dintre unitățile de
învățământ cu predare în limba respectivă.
(3) Pentru
unitățile de învățământ cu predare în limba unei minorități naționale din
localitățile menționate la alin. (2), înscrierea copiilor aparținând
minorității naționale respective se face în prima etapă de înscriere, aplicând
criteriile generale și criteriile specifice de departajare elaborate de fiecare
unitate de învățământ, conform prevederilor art. 31.
(4)
Prevederile alin. (1), (2) și (3) se aplică în mod similar pentru unitățile de
învățământ cu predare în limba română din localitățile în care majoritatea
unităților de învățământ sunt cu predare într-o limbă a minorităților
naționale.
Cap. X Înscrierea în învățământul special
Art. 35. - (1) Copiii cu cerințe educaționale speciale pot fi înscriși în școlile de
masă, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) În
situațiile în care orientarea școlară impune înscrierea în învățământul
special, părinții se adresează școlii de circumscripție sau CJRAE/CMBRAE, de la
care primesc informațiile necesare pentru înscrierea în învățământul special.
Art. 36. - (1) Înscrierea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul
special se face direct la unitatea de învățământ specială, cu documentele
prevăzute de prezenta metodologie, la care se adaugă documentul care atestă
orientarea către învățământul special.
(2)
Comisiile de înscriere din unitățile de învățământ special completează
cererile-tip de înscriere direct în aplicația informatică.
(3)
Validarea cererilor-tip de înscriere se realizează conform modalității
prevăzute la art. 15, alin. (4) și (5).
(4) Toți
copiii care au orientarea școlară pentru învățământul special vor fi
înmatriculați conform solicitării.
Cap. XI Înscrierea în învățământul particular
Art. 37. - (1) Inspectoratele școlare solicită unităților de învățământ particular
autorizate sau acreditate date referitoare la oferta de locuri pentru clasa
pregătitoare.
(2) Pentru a
asigura cuprinderea tuturor copiilor care necesită înscrierea în învățământul
primar în anul școlar 2021-2022 într-o unitate de învățământ, la solicitarea
unităților de învățământ particular autorizate sau acreditate, inspectoratele
școlare includ oferta unităților de învățământ
particular în aplicația informatică utilizată pentru înscrierea copiilor
în clasa pregătitoare și o comunică
școlilor din învățământul de stat.
(3) Fiecare
unitate de învățământ are obligația de a oferi, la solicitarea părinților,
inclusiv informații referitoare la unitățile de învățământ particular
autorizate sau acreditate care au în oferta educațională clase pregătitoare.
(4)
Unitățile de învățământ de stat oferă părinților informații doar despre acele
unități de învățământ particular care au transmis informațiile necesare către
inspectoratele școlare.
Art. 38. - (1) Înscrierea copiilor în unitățile de învățământ particular care au
solicitat includerea ofertei lor de școlarizare în aplicația informatică
utilizată pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare se face prin
completarea și validarea cererii-tip de înscriere și respectarea procedurilor
prevăzute în prezenta metodologie.
(2)
Înscrierea copiilor în unitățile de învățământ particular prevăzute la alin.
(1) se face în prima etapă de înscriere.
(3) În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat
la unitatea de învățământ particular solicitată, acesta poate fi înscris la
școala de circumscripție, dacă părintele a bifat opțiunea de întoarcere la școala de
circumscripție prevăzută la art. 14 alin. (6) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Art. 39. - (1) În cazul în care părintele dorește înscrierea la o
unitate de învățământ particular care nu a optat pentru includerea ofertei sale
de școlarizare în aplicația informatică, înscrierea se face de către părinte în
conformitate cu procedurile stabilite de unitatea de învățământ.
(2) La
încheierea tuturor etapelor de înscriere, unitățile de învățământ particular
menționate la alin. (1) au obligația de a introduce în Sistemul informatic
integrat al învățământului din România (SIIIR)
toți elevii înmatriculați.
Cap. XII Înscrierea în unitățile de învățământ care au în ofertă clase
organizate conform reglementărilor specifice alternativelor educaționale
Art. 40. - (1) Înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare la unitățile de învățământ care au în ofertă clase
organizate conform reglementărilor specifice alternativelor educaționale,
denumite în continuare unități de
învățământ alternativ, se face de către părinte/ tutore legal instituit /
împuternicit legal în conformitate cu propriile opțiuni, cu numărul de locuri
acordat claselor organizate conform principiilor specifice alternativei
educaționale și cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Unitățile de învățământ alternativ de stat sunt incluse în aplicația
informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare.
(3) Unitățile de învățământ alternativ particular autorizate sau
acreditate care doresc să fie incluse în aplicația informatică pentru
înscrierea în clasa pregătitoare vor transmite inspectoratelor școlare toate
informațiile necesare pentru a participa la procedurile prevăzute de prezenta
metodologie.
(4) Unitățile de învățământ alternativ de stat, precum și cele
particulare autorizate sau acreditate care doresc să fie incluse în aplicația
informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare stabilesc criteriile
specifice de departajare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(5) Fiecare unitate de învățământ are obligația de a oferi, la
solicitarea părinților informații referitoare la unitățile de învățământ
alternativ autorizate sau acreditate din județ/municipiul București care au în
ofertă clase pregătitoare și care îndeplinesc condițiile precizate la alin. (2)
și (3).
Art. 41. - (1) În cazul unităților de
învățământ alternativ de stat care au constituită circumscripție școlară, se
parcurg etapele de înscriere prevăzute de prezenta metodologie.
(2) În cazul
unităților de învățământ alternativ de stat care nu au constituită circumscripție
școlară, părinții se adresează pentru înscriere unității de învățământ dorite. Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare la aceste
unități de învățământ se face în prima etapă de înscriere.
(3) În cazul în care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat
la unitatea de învățământ alternativ solicitată, acesta este înscris la școala
de circumscripție, dacă părintele a bifat opțiunea de întoarcere la școala de
circumscripție prevăzută la art. 14 alin. (6) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Art.42. - Înscrierea la unitățile de
învățământ alternativ particulare se face în conformitate cu prevederile
prezentei metodologii, referitoare la înscrierea în învățământul particular.
Art.43. - La încheierea tuturor
etapelor de înscriere, unitățile de învățământ alternativ a căror ofertă nu a
fost inclusă în aplicația informatică au obligația de a introduce în SIIIR toți elevii înmatriculați, pentru fiecare alternativă educațională.
Cap. XIII Coordonarea procesului de
înscriere a copiilor în învățământul primar
Art. 44. - (1) Coordonarea, la nivel național, a procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar este
asigurată de Comisia națională.
(2) Comisia
națională se compune din:
a)
președinte –
secretar de stat;
b)
vicepreședinți – personal cu funcții de
conducere din ME;
c)
1-3 secretari –
inspectori de specialitate din ME;
d)
4-5 membri -
directori și inspectori de specialitate din ME.
(3)
Componența nominală a comisiei naționale se stabilește prin ordin al
ministrului educației.
Art. 45. - Atribuțiile Comisiei naționale sunt următoarele:
a)
coordonează
procesul de înscriere a copiilor în învățământul primar, urmărind respectarea
prevederilor prezentei metodologi;
b)
stabilește modelul cererii-tip de înscriere,
îl transmite comisiilor județene/a municipiului București și asigură aplicația
informatică pentru înscrierea copiilor în învățământul primar;
c)
instruiește
președinții comisiilor județene/a municipiului București;
d)
elaborează și
transmite inspectoratelor școlare județene/Inspectoratului Școlar al
Municipiului București (ISJ/ISMB)
instrucțiuni referitoare la înscrierea
copiilor în învățământul primar;
e)
asigură
transmiterea informațiilor referitoare la înscrierea copiilor în învățământul primar, pentru anul
școlar 2021-2022, către mijloacele de comunicare în masă, pentru a asigura
transparența și informarea părinților și a publicului interesat;
f)
controlează și
îndrumă acțiunile legate de înscrierea copiilor în învățământul primar în
județele țării, urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g)
procesează cererile
– tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și realizează
repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți/ tutori
legal instituiți/ împuterniciți legali au solicitat acest lucru în cererea –
tip. Transmite inspectoratelor școlare și unităților de învățământ lista
candidaților admiși și a numărului de locuri disponibile, după repartizarea
acestor candidați;
h)
poate numi delegați
ai Comisiei naționale, care să controleze și să îndrume activitatea comisiilor
județene/a municipiului București și a comisiilor de înscriere din unitățile de
învățământ;
i)
analizează
desfășurarea procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar la nivel
național, pe baza rapoartelor elaborate de comisiile județene/a municipiului
București de înscriere, și prezintă concluziile acestei analize conducerii ME;
j)
propune ministrului
educației modificări ale metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul
primar.
Art. 46. - (1) Coordonarea la nivel județean/al municipiului București a procesului de înscriere a copiilor în
învățământul primar este asigurată de Comisia județeană/a municipiului
București.
(2)
Comisiile județene/Comisia municipiului București organizează comisii de înscriere
în unitățile de învățământ.
Art. 47. - (1) Comisia județeană/a municipiului București este numită prin decizie a
inspectorului școlar general și este compusă din:
a)
președinte - inspectorul școlar general sau un inspector școlar general adjunct;
b) secretari
- 1 – 3 inspectori școlari;
c) membri -
1 - 5 inspectori școlari, cadre didactice, informaticieni, operatori PC,
secretari.
(2) În
situații bine justificate, numărul de secretari și de membri ai Comisiei
județene și ai Comisiei municipiului București poate fi suplimentat, prin
decizie a inspectorului școlar general. Decizia se comunică Comisiei naționale.
(3)
Inspectorii școlari pentru învățământ primar și pentru învățământul preșcolar,
informaticianul inspectoratului și, după caz, inspectorul de limba și literatura maternă/inspectorul pentru
minorități fac parte din comisia menționată la alin. (1).
(4)
Comisiile județene și Comisia municipiului București au următoarele atribuții:
a)
organizează,
monitorizează și răspund de modul de desfășurare a acțiunilor de înscriere a copiilor în învățământul primar, în județul
respectiv/municipiul București, în conformitate cu prevederile legale și ale
prezentei metodologii;
b)
răspund de
transmiterea prezentei metodologii și a tuturor reglementărilor privitoare la
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare în unitățile de învățământ care
școlarizează nivelul de învățământ preșcolar și primar;
c)
răspund de
asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a părinților și a
publicului larg cu privire la acțiunile de înscriere a copiilor în învățământul
primar;
d)
elaborează,
împreună cu directorii unităților de învățământ, un plan de măsuri pentru
pregătirea și organizarea înscrierii
copiilor în învățământul primar; acest plan cuprinde, în mod obligatoriu,
planificarea perioadei acțiunilor de consiliere și de orientare a părinților
copiilor înscriși la grădiniță în grupa mare;
e)
contribuie la
stabilirea planului de școlarizare, în funcție de numărul de copii din
circumscripție care au împlinit vârsta pentru a fi școlarizați și de capacitatea de cuprindere a unităților
de învățământ, precum și în funcție de numărul cererilor de înscriere depuse
conform prevederilor prezentei metodologii, și anunță unităților de învățământ
numărul de locuri acordate pentru clasa pregătitoare;
f)
introduc în
aplicația informatică numărul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de
învățământ, conform planului de școlarizare aprobat, respectiv conform datelor
furnizate de unitățile de învățământ particular;
g)
asigură crearea
unei baze de date la nivelul fiecărei unități de învățământ și la nivel
județean, care conține datele personale ale copiilor ce urmează să fie cuprinși
în clasa pregătitoare, așa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de
înscriere, coordonează completarea bazei de date și se asigură că au fost luate
măsuri privind securitatea și confidențialitatea datelor;
h)
avizează deciziile
emise de directorii fiecărei unități de învățământ care are clase
pregătitoare, cu privire la comisia de
înscriere formată din directori, profesori, operatori PC, secretari, care să
asigure buna desfășurare a operațiunilor legate de crearea bazei de date pentru
repartizarea copiilor în clasa pregătitoare;
i)
instruiesc
persoanele care fac parte din comisiile de înscriere din unitățile de
învățământ;
j)
analizează criteriile
specifice de departajare, propuse de consiliile de administrație din unitățile
de învățământ;
k)
transmit către
fiecare unitate de învățământ modelul electronic al cererii-tip de înscriere și
îndrumă operațiile de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip
listate din calculator și de corectare a eventualelor erori;
l)
elaborează
proiectul procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile
disponibile, în a doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare și îl supune
aprobării Consiliului de administrație al ISJ/ISMB; comunică procedura
unităților de învățământ și o afișează pe site-ul inspectoratului; informează
comisia națională din cadrul ME cu privire la această procedură;
m)
elaborează
proiectul procedurii privind repartizarea elevilor înscriși în unitatea de
învățământ în clasele pregătitoare aprobate acesteia, cu respectarea
criteriilor prevăzute la art. 51 (4); comunică procedura unităților de
învățământ și o afișează pe site-ul/avizierul unităților de învățământ și pe
site-ul inspectoratului școlar;
n)
centralizează și
soluționează cererile părinților ai căror copii nu au fost înscriși la vreo
unitate de învățământ, după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
o)
asigură, conform
prevederilor prezentei metodologii, instituirea și funcționarea unei linii telverde, la care părinții și alte
persoane interesate pot obține, gratuit, informații referitoare la cuprinderea
copiilor în învățământul primar;
p)
numesc
reprezentanți ai Comisiei județene/a municipiului București care să țină
permanent legătura cu presa, pentru a oferi informații corecte și actualizate
despre înscrierea copiilor în învățământul primar, inclusiv posibilitatea de
informare la telverde și numărul
acestuia;
q)
la sfârșitul
fiecărei etape de înscriere, coordonează afișarea, în fiecare unitate de
învățământ și pe site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculați, cuprinzând
numele și prenumele acestora și a locurilor rămase disponibile;
r)
pot numi delegați
ai Comisiei județene/a municipiului București care să controleze și să îndrume
activitatea comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ;
s)
controlează
respectarea prevederilor prezentei metodologii în toate unitățile de învățământ
din județ/Municipiul București și sancționează, în conformitate cu prevederile
legale, încălcarea legislației în vigoare de către membrii comisiilor de
înscriere;
t)
se asigură că toți
copiii care trebuie să fie cuprinși în clasa pregătitoare în anul școlar 2021 -
2022 sunt înscriși într-o unitate de învățământ în învățământul primar și fac demersurile legale pentru a asigura
participarea la educație a acestora;
u)
elaborează și transmit
ME raportul cu privire la modul de desfășurare a procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar,
în termen de 10 zile de la încheierea ultimei etape de înscriere, și propun
eventuale modificări ale prezentei metodologii.
(5) La
ședințele Comisiei județene/a municipiului București participă persoana
responsabilă cu linia telverde, informând comisia referitor la toate aspectele
semnalate pe această cale.
Art. 48. - (1) Comisia de înscriere din unitatea de învățământ
este alcătuită din:
a)
președinte - directorul sau directorul adjunct al unității de învățământ;
b) secretar
– secretarul șef/ secretarul unității de învățământ sau un cadru didactic, în
situația în care școala nu are un secretar;
c) membri –
1-7 cadre didactice, informaticieni, secretari etc.
(2) Comisia
de înscriere din unitatea de învățământ are următoarele atribuții:
a)
asigură informarea
părinților, referitor la prevederile legale, la procedurile și Calendarul înscrierii în învățământul primar, respectiv
la prelucrarea datelor cu caracter personal în condiții de maximă siguranță;
b)
asigură crearea
bazei de date privitoare la candidații pentru înscrierea în clasa pregătitoare;
în acest scop alocă un număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluența
procesului de înscriere la clasa pregătitoare, precum și resursa umană necesară
și competentă pentru operarea pe calculator;
c)
verifică
documentele depuse la înscriere, în prezența părinților, completează în
aplicația informatică și/sau validează cererile-tip de înscriere, cuprinzând
datele personale și, după caz, informația necesară pentru asigurarea
departajării candidaților proveniți din alte circumscripții;
d)
răspunde de
transcrierea corectă a datelor în cererile-tip de înscriere și verifică,
împreună cu părinții corectitudinea informațiilor introduse în aplicația
informatică; efectuează corectarea greșelilor sesizate;
e)
stabilește și
anunță din timp criteriile de departajare specifice unității de învățământ,
care se aplică în situația în care există mai multe cereri de la părinți din
afara circumscripției școlare decât locuri rămase libere după înscrierea
copiilor din circumscripția școlară;
f)
transmite comisiei
județene/a municipiului București, spre verificare de către consilierul juridic
al ISJ/ISMB, a criteriilor specifice de departajare care se aplică în cazul în
care există mai multe solicitări de înscriere a copiilor din afara
circumscripției școlare decât locuri libere;
g)
procesează, pe baza
informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți,
cererile de înscriere ale celor care au domiciliul în afara circumscripției
școlare și solicită înscrierea la respectiva unitate de învățământ pe locurile
rămase libere; admit sau resping cererile acestora, prin aplicarea criteriilor
generale și specifice de departajare, și propune Consiliului de administrație
al unității de învățământ lista candidaților admiși, spre validare;
h)
asigură marcarea în
aplicația informatică a cererilor – tip de înscriere depuse de părinții copiilor
care provin din altă circumscripție școlară, admiși în unitatea de învățământ;
i)
asigură prezența
permanentă, în perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din
unitatea de învățământ, care să ofere informații și consiliere persoanelor care
se prezintă pentru completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau
pentru a solicita informații referitoare la cuprinderea copiilor în
învățământul primar;
j)
afișează, în
termenul stabilit de prezenta metodologie, listele cuprinzând numele și
prenumele copiilor înmatriculați la clasa pregătitoare;
k)
elaborează și
transmite inspectoratului școlar raportul cu privire la modul de desfășurare a
procesului de înscriere a copiilor în
învățământul primar, în termen de 5 zile de la încheierea ultimei etape de
înscriere, și propune eventuale modificări ale prezentei metodologii.
Cap. XIV Dispoziții finale
Art. 49. - Prezentarea de înscrisuri false la înscrierea în clasa pregătitoare se
pedepsește conform legii și atrage pierderea locului obținut prin fraudă.
Art. 50. - Persoanele vinovate de transcrierea eronată a datelor personale ale
copiilor sau de nerespectarea prevederilor prezentei metodologii vor fi
sancționate disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz.
Art. 51. - (1) Se interzice unităților de învățământ de stat să instituie taxe sau să
solicite părinților alte foloase pentru a realiza înscrierea copiilor în clasa
pregătitoare.
(2) Se
interzice colectarea sau favorizarea acțiunii de colectare a unor fonduri
materiale sau bănești de la părinții care solicită înscrierea în învățământul
primar.
(3)
Personalul din învățământ care, în procesul de înscriere a copiilor în clasa
pregătitoare, săvârșește fapte de natură penală sau care manifestă neglijență
în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin este sancționat în conformitate cu
prevederile legislației în vigoare.
(4)
Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se face după
finalizarea procesului de înscriere, conform Calendarului, în baza procedurii aprobate
de Consiliul de Administrație, cu respectarea criteriilor de transparență,
echitate, nondiscriminare și incluziune.
Art. 52. - (1) Unitățile de învățământ cu program integrat de
artă și sportiv care, potrivit reglementărilor în vigoare, pot organiza
programul integrat începând cu învățământul primar pot școlariza elevi în
învățământul de artă și sportiv începând cu clasa I.
(2)
Înscrierea copiilor în clasa I cu program integrat de artă și sportiv se face
în conformitate cu legislația în vigoare care reglementează organizarea și
funcționarea învățământului vocațional de arte și sportiv.
(3) În
scopul asigurării continuității școlarizării copiilor într-o unitate de
învățământ, respectiv formațiune de studiu, unitățile de învățământ menționate
la alin.1, care au în ofertă clasă pregătitoare, pot organiza testarea
aptitudinilor copiilor care ar putea parcurge, începând cu clasa I, program
integrat de artă sau sportiv, chiar înainte de înscrierea acestora la clasa
pregătitoare.
(4)
Înscrierea în clasa pregătitoare la unitățile de învățământ menționate la
alin.(3) se face în prima etapă de înscriere.
(5) Copiii
care nu promovează testele de aptitudini menționate la alin.(3), dar care
îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta metodologie, pot fi înscriși în
clasa pregătitoare în unitatea de învățământ respectivă. În acest caz, părinții
vor fi informați că școlarizarea copiilor în clasa I în cadrul acelorași
formațiuni de studiu este condiționată de promovarea testelor de aptitudini
după parcurgerea clasei pregătitoare.
Art. 53. (1) Comisiile
județene și Comisia municipiului
București monitorizează și controlează activitatea comisiilor de înscriere din
unitățile de învățământ, verificând respectarea legalității, a transparenței și
a prevederilor prezentei metodologii, inclusiv documentele elaborate de
comisiile de înscriere din unitățile de învățământ sau documentele depuse
pentru înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, și iau măsurile care se impun
pentru respectarea legalității și asigurarea drepturilor egale pentru toți
copiii.
(2) La cererea scrisă a părintelui, adresată Comisiei
județene/ a municipiului București, ISJ/ISMB soluționează, în interesul
superior al copilului, situațiile excepționale care necesită amânarea
înscrierii în învățământul primar sau cele care nu se încadrează în Calendarul
înscrierii în învățământul primar.
(3) În situația în care validarea
cererii-tip de înscriere se face în baza declarației pe proprie răspundere,
părinții au obligația de a prezenta în format fizic documentele care au stat la
baza înscrierii în învățământul primar în termen de maximum două săptămâni de
la începerea cursurilor. Prezentarea de
înscrisuri false se pedepsește conform legii și atrage pierderea locului
obținut prin fraudă.
Art. 54. Comisiile județene/comisia municipiului București, precum
și comisiile de înscriere din unitățile de învățământ pot solicita autorităților
în drept verificarea respectării prevederilor Ordonanței de urgență a
Guvernului nr. 97/2005, privind evidența, domiciliul, reședința și actele de
identitate ale cetățenilor români, republicată cu modificările și completările
ulterioare.
Art. 55. (1) Comisia națională verifică, direct sau prin
delegații săi, respectarea prezentei metodologii și ia măsurile care se impun
pentru respectarea acesteia.
(2) Inspectoratele școlare județene/ inspectoratul școlar
al municipiului București, centrele județene de resurse și asistență
educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență
Educațională și unitățile de învățământ
asigură respectarea măsurilor igienico-sanitare, în contextul pandemiei cu noul
coronavirus.
Art. 56. - Comisia națională
poate solicita ministrului educației, în situații justificate, modificări ale
calendarului înscrierii.
Art. 57. –(1) În
conformitate cu prevederile art.5 alin (1) lit. e) din Regulamentul (UE) nr. 2016/679 al
Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția
persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal
și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei
95/46/CE, denumit în continuarea RGPD, datele personale sunt păstrate
într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate pe o perioadă care
nu depășește perioada necesară îndeplinirii scopului în care sunt prelucrate
datele.
(2) Listele referitoare
la înscrierea copiilor în învățământul primar în anul școlar 2021 - 2022 sunt
publice pe paginile de internet ale unităților de învățământ. Inspectoratele
vor lua toate măsurile pentru eliminarea acestora de pe site-ul unităților de învățământ
sau al inspectoratului școlar în termen de cel mult 30 de zile de la
finalizarea etapelor de înscriere prevăzute în Calendarul înscrierii.
(3) Listele în format letric rămân afișate la avizierul
unităților de învățământ până cel târziu la data începerii anului școlar
2021-2022.
Art.58. – La data
intrării în vigoare a prezentei metodologii, orice dispoziție contrară se
abrogă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu